PBB Bekenu Sokong Pencalonan Semula Ahmad Lai!

Perjumpaan yang dihadiri oleh badan induk, pemuda, wanita dan ketua-ketua ranting telah sebulat suara bersetuju untuk menyokong pencalonan semula YB Haji Ahmad Lai di Sibuti. Ini berdasarkan perkhidmatan beliau yang begitu cemerlang dalam membangunkan kawasan Sibuti. Rakyat juga sangat berpuas hati dengan prestasi beliau dan berharap agar perkhidmatan beliau diteruskan serta dicalonkan semula untuk penggal yang kedua menjelang PRU13 kelak.

Saturday, March 31, 2012

Bongkar!?!?! Pengerusi Dong Zhong Beli Ijazah Dari Internet?!?!?

Pengerusi Dong Zhong mahukan kualiti padahal kelayakan pendidikan dirinya adalah penipuan dengan membeli dari internet!!??!  Kenapa perlukan guru berbahasa mandarin sekiranya pengerusi sendiri tiada warga diri dan tidak memandang tinggi kepada etika pendidikan dan pelajaran!!??  Dia sendiri membeli ijazah di internet tetapi mahukan orang Cina mendapat pendidikan kualiti!?!?  Adakah ini caranya dia menipu orang Cina di Malaysia!?!?  Kalau dia boleh beli ijazah di internet kenapa tidak ajarkan kepada orang Cina yang lain untuk berbuat demikian!?!?!?  Kenapa perlu ada sekolah dan pelajaran bahasa Cina sekiranya semua ini boleh dibeli dengan wang?!?!  Apakah pengerusi penipu Dong Zhong ini akan tampil ke hadapan dan meminta maaf kepada orang Cina yang ditipunya?!?!?
BANYAK CAKAP PASAL KUALITI PENDIDIKAN DI MALAYSIA, PENGERUSI DON ZONG SENDIRI SEORANG PENGELAT!!!

Yap Sin Tian, Pengerusi Dong Zhong yang menganjurkan demonstrasi 325 yang hampir-hampir mencederakan Timbalan Menteri Pendidikan, Wee Ka Siong setelahnya menjemputnya ke majlis tersebut, rupa-rupanya adalah seorang pengelat dan penipu!

Blog STOP THE LIES mendedahkan bagaimana Pengerusi Don Zong itu sebenarnya membeli kesarjanaannya menerusi Internet.

Universiti yang menganugerahkan Doktorat kepadanya ternyata sebuah rumah kedai tanpa sebarang bilik kelas!

Lawaknya!

Orang yang paling lantang bercakap tentang kualiti pembelajaran dan pendidikan Cina di negara ini, rupa-rupanya adalah seorang yang tidak berkualiti langsung. Sudahlah hidupnya menumpang glamour dengan cerita-cerita hebat tentang pendidikan Cina, rupa-rupanya dia sendiri bukanlah seorang yang berkualiti.

Maka tidak hairanlah mengapa Dong Zong sebenarnya sebuah pertubuhan orang bebal dan tongong memandangkan Pengerusinya sendiri merupakan seorang penipu!

Sekaligus mengingatkan kita kepada Anwar Ibrahim yang ingin memperjuangkan rakyat Malaysia agar bebas daripada rasuah, sedangkan dia sendiri adalah BAPA PUNYA BESAR RASUAH DUK ADA di negara ini. Seperti juga pemimpin-pemimpin PAS yang ingin memperjuangkan Islam tetapi mereka sendiri hidup menyara tubuh dengan perkara-perkara yang menyalahi tatacara Islam yang diajarkan oleh Nabi Muhammad s.a.w.

Anwar Takut Sapina?!?! Kenapa??!?! Skandal RM445 Juta?!?!?!

Anwar semakin takut mengalahkan kambing takut hujan!!?? Kalau dulu Anwar kata Najib penakut?!?!  Kini pun masih menggelarkan Najib penakut namun hakikatnya Anwar yang paling takut dan sentiasa takut dengan sistem perundangan di Malaysia!!??  Dia hanya pandai menggunakan sistem mahkamah untuk kepentingan politiknya sahaja tetapi apabila untuk menjadi penyumbang kebenaran dia pula tak lalu duduk!!?!?  Ikutilah kupasan GAP mengenai skandal RM445 Juta Anwar semasa dia memegang tampuk kepimpinan UMNO dulu!!?? 
SKANDAL RM445 JUTA : ANWAR KEPANASAN !
GAP
Saturday, March 31, 2012

KALAU dihitung jumlah saman yang dikemukakan Anwar terhadap orang-orang tertentu sejak beberapa tahun kebelakangan ini, jumlahnya memang mampu menggegarkan jiwa. Maksud Beruang jumlah saman dan jumlah wang yang dituntut dalam saman tersebut.

Itu sahaja memberikan gambaran seolah-olah Anwar seorang yang patuh kepada undang-undang dan hanya akan merujuk kepada Mahkamah jika ada pertikaian berhubung kenyataan yang dikeluarkan oleh individu tertentu yang dirasakan mampu mencalarkan imejnya.
Kata kuncinya disitu ialah patuh kepada undang-undang.

Tapi dalam soal hadir ke Mahkamah sebagai saksi bagi kes saman membabitkan seorang ahli perniagaan Low Thiam Hoe dan Hong Leong Bank ini, Anwar dilihat bersungguh-sungguh sangat nak mengelak. Bernama melapurkan peguam bagi pihak plaintif D Paramalingam mengekori Anwar 2 hari di Parlimen tapi masih gagal untuk menyampaikan saman.

Hari pertama kerana tidak berjumpa, hari kedua sudah berjumpa tapi Anwar enggan menerimanya.

Sedangkan seorang lagi yang turut dinamakan dalam saman tersebut, Tan Sri Quek Leng Chan telah menerima sapina dan dilapor akan mengemukakan permohonan untuk menolak sapina tersebut.

Kenapa Anwar tidak mengikut jejak langkah yang serupa, itu yang merungsingkan. Dengan sebilangan peguam handal yang ada disekelilingnya, apa susah sangat ke nak menerima sapina dan kemudian kemukakanlah permohonan untuk menolak sapina tersebut di mahkamah.

Hal ini sebenarnya mengingatkan Beruang kepada sapina yang pernah dikemukakan peguam Anwar terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan isteri dalam kes Anwar meliwat Saiful Bukhari. Perdana Menteri menerima sapina tersebut tapi kemudiaanya mengemukakan permohonan untuk menolak sapina yang jelas bermotifkan politik itu.

Apa kata Anwar dan penyokongnya masa itu? Najib penakut dan sebagainya kan?

Sekarang Anwar nak terima sapina pun enggan, itu kita nak berikan nama apa yang sesuai? Pengecut, takut, ayam?

Begitu juga halnya dengan saman RM 100 juta ke atas Datuk Nallakarupan dan Utusan Malaysia, sehingga artikel ini ditulis, masih tidak ada bayang yang writ saman tersebut telah diserah kepada 2 defendan yang dinyatakan pada awalnya.

Macam mana perbicaraan nak berjalan kalau writ saman tidak diserahkan?
Kenapa tidak diserahkan, takut juga ke?
 
Beruang rasa, semua ini membuktikan bahawa Anwar bukannya berminat nak patuh pada undang-undang. Dia hanya mahu kelihatan begitu (patuh pada undang-undang) sedangkan hakikatnya dia lebih berminat menyalahgunakan proses undang-undang bagi memberi kelebihan kepada cita-cita politiknya yang lebih besar – menjadi Perdana Menteri.

Kata lawan tetap lawan?

Isu KBBGate ini bukan kecil, ia isu besar. Dari segi jumlah wang telibat pun, ia mengatasi apa jua jumlah ‘salahguna’ wang yang dituduh kepada pemimpin UMNO sekarang.
 
RM 445 juta yang dibayar bagi transaksi penjualan yang tidak berlaku itu merupakan isu yang penting untuk Anwar jawab. Apatalah lagi wang RM 445 juta itu dilupuskan dengan menggunakan wang rakyat apabila kerajaan membeli hutang-hutang lapuk dari bank sebagai sebahagian usaha pemulihan ekonomi sepanjang krisis ekonomi dari 1998 hingga 2000.

Atau sistem kewangan negara akan runtuh kerana bank-bank tidak mempunyai pusingan modal untuk memberi pinjaman seterus menggalakkan pertumbuhan ekonomi.

Dari segi nilai pun berbeza, RM 445 juta dahulu (1998) dan sekarang. Jadi penting untuk Anwar menjawab dan penting juga UMNO untuk mengkaji hal ini dengan serius kerana Beruang yakin, dengan sindrom UMNO fobia yang dialami Anwar sekarang, tidak mustahil dia akan menuduh UMNO ada terlibat dimana-mana.

Lebih-lebih lagi bila dia adalah Timbalan Presiden UMNO pada waktu itu.

BLUE BERUANG

PKR Ada Sistem Kasta?!?!?

PKR mengamalkan politik sistem kasta?!!  Apa sebenarnya sistem kasta ini!?!?!  Sistem ini pernah diamalkan semasa Anwar menjadi TPM!?!?!   Kelas struggle dalam Anwar ini berbeza!?!?!  Apakah bezanya dan apa kaitan dengan Quek!??!  Orang dalam gambar!?!?  Ikutilah kupasan menarik oleh gelagatanwar di bawah!?!
‘Class Struggle’ Versi Anwar
29 Mac 2012
Gelagatanwar

Seronok ana turun bersama teman-teman reformasi di Ampang. Fuh, Anwar memang in his elements kata ramai orang. Mantap. Anwar dah dapat semula rentak lama. Confident tinggi. Balun tetap….balun.

Kalau orang perasan, Anwar cakap banyak kali bagaimana ‘towkay-towkay’ Cina yang mula menelefon pemimpin PKR sebab nak cari nyawa perniagaan. Ini memang kisah benar. Kita teman-teman reformasi pun tahu. Memang ramai. Sms Anwar. Telefon. Cakap mereka sokong sebenarnya, tapi tak boleh nak ke depan. Kalau perlu, mereka boleh beri derma kalau Anwar mahu.

Hubungan Anwar dengan towkay-towkay Cina ni bukan baru. Masa Anwar jadi TPM/Menteri Kewangan 2, mereka inilah juga yang taja politik Anwar. Duit mereka inilah yang Anwar jadikan cengkeram politik. Pak Ghafar (Allahyarham) yang percaya dengan politik Anwar – akhirnya terpaksa akur dengan kuasa politik.

Dr Mahathir pernah ingatkan, sebenarnya jawatan Perdana Menteri ini boleh dibeli dengan beberapa Bilion ringgit. Tun memang betul. Sebabnya, Anwar pernah cuba gugat jawatan PM dengan modal RM445 juta. Setengah bilion.

Hari ini Anwar bercerita tentang ‘class struggle’. Memang sedap dengar. Tapi Anwar amalkan politik apa?

Sebenarnya, dalam PKR pun ada ‘class struggle’. Ketua Cabang yang miskin dan kedana akan jadi kelas kedua. Yang kaya mendapat layanan istimewa. Yang miskin jadi pecacai sahaja.

Anwar pun amal ‘sistem kasta’ dalam PKR. Sistem kasta. Yang miskin, akan terus berharap dengan pimpinan. Sebab itu, Azmin dapat kekalkan kuasa dengan bersahaja. Modalnya apa? Modalnya – kemewahan. Class juga.

Anwar dahulunya memang mewah kerana menggunakan ‘cengkeram’ orang Cina. Semua mewah. Cakap sahaja hendak apa. Berbeg-beg akan dihantar kepada Azmin.

Nampaknya, trend ini sudah bermula. Sejak menang di Selangor, trend ini sudah kembali. Sebab itu kita tak hairan kalau Anwar sudah kembali mendapat keyakinan.
Antara funder terawal Anwar adalah Quek Leng Chan (gambar). Sekarang ini jadi kes mahkamah. Kes Quek Leng Chan ini kes ambil cengkeram lah. Kes ambil cengkeram sebab nak maintain ‘class’.

Ketua PKR Rosak Akhlak Bertanding di Miri?!?!?!

Dr Teo bersama penyokong kuatnya!!??
MIRI - Dr Teo mungkin tidak sedar bahawa aktiviti diluar etika profesionalnya sudah dibongkar pada tahun lepas di sini dan sini?!!

Mungkin DAP pun tahu sekiranya mereka menurunkan PKR Dr Teo yang sudah sekian lama bermain politik, namun masih tidak dapat mengalahkan mantan Presiden SUPP!!??  Siapakah yang dimahukan oleh Pakatan Haram di Miri kalau tidak muka baru!??!  Bukan Zulhaidah bukan Dr Teo tetapi orang muda yang berkaliber dan mungkin belajar sehingga ke PhD!?!?!  Itulah calon DAP!!?!?

Tapi adakah orang Cina di  Miri masih tidak mahukan perwakilan di peringkat persekutuan seperti mana mereka kini yang kurang diwakili di peringkat negeri?!!?!  Rasa-rasanya cukuplah mereka memberikan kerusi negeri kepada DAP yang sampai sekarang tidak membuahkan hasil!!??  Mereka dari DAP ini cuma pandai menyalak tetapi tidak dapat membuat kerja!!?!?

Pastinya orang Cina di Miri akan kembali mengundi BN kerana mereka tahu di peringkat persekutuan mereka mesti mendapatkan perwakilan sekiranya ingin lebih maju dalam perniagaan mereka!!?!?  Nampaknya PKR mahupun DAP akan kempunan kerusi di Sarawak kelak apabila tsunami PRU13 melanda!?!?!  Lagipun calon Parlimen bukan hanya pandai berkata-kata tetapi menunjukkan akhlak yang mulia!?!?!  Kalau setakat panas baran seperti Zulhaidah atau selalu menggugurkan kandungan orang lain mungkin ini bukan ciri perwakilan yang dicari oleh DAP!?!?!  Kerana DAP yang memperkudakan PKR dan PAS di Miri!?!?!1

Anwar Hilang Kredibiliti Sebagai Ketua Pembangkang?!!

Anwar mungkin akan digugurkan sebagai Ketua Pembangkang sekiranya disabit kesalahan setelah diusul dan dibahaskan di Parlimen!!?!?!  Ini memandangkan aspek parlimen di mana Anwar memegang jawatan rasmi sebagai Ketua Pembangkang dan telah mengalami berbagai tuduhan masalah moral!!??  Usul ini mungkin akan dibawa dan dibincangkan dan memandangkan anggota Parlimen kebanyakannya terdiri daripada orang dan ahli BN serta anggota parlimen bebas yang banyak dipecat oleh pakatan haram!!??

Bagaimanakah tindakan penyokongnya selepas ini adakah mereka akan menyerbu parlimen atau berarak di tepi jalan raya pula untuk melarang parlimen daripada membahaskan usul mengenai Anwar Ibrahim dan kredibilitinya sebagai Ketua Pembangkang yang memiliki masalah moral!!?!!?
Ketua Pembangkang: Status Anwar boleh dicabar

29 Mac 2012

KUALA LUMPUR - Usul untuk mencabar kelayakan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai Ketua Pembangkang yang didakwa diselubungi pelbagai isu moral boleh dibawa pada persidangan Dewan Rakyat, kata Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Datuk Dr Wan Junaidi Wan Jaafar.

Bagaimanapun, beliau berkata untuk menggugurkan kedudukan seseorang anggota dewan memerlukan satu prosedur tertentu yang mana belum terdapat dalam peraturan dewan ketika ini.

Beliau berkata sesuatu usul yang yang bersangkutan dengan peribadi seseorang serta berlaku di luar dewan tidak mungkin membolekan individu itu digugurkan jawatan secara automatik kecuali ia berkaitan dengan kesalahan jenayah serta menderhaka kepada raja dan negara yang telah disabitkan salah dan dijatuhkan hukuman.

"Namun ianya tetap perlu dibahas di dewan terlebih dahulu. Kita berpandu kepada tiga perkara iaitu peraturan, undang-undang dan Perlembagaan...tidak ada satu pun dari tiga elemen itu yang memberi ruang dan peluang seseorang boleh membuatkan satu usul dalam dewan untuk membuat satu impeachment terhadap seseorang.

"Terserah kepada budi bicara speaker untuk menerima atau menolak usul anggota untuk membahaskan perkara sebegitu dalam Dewan," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Beliau berkata demikian apabila diminta mengulas kenyataan anggota Parlimen Kulim/Bandar Bharu Datuk Zulkifli Noordin semalam yang berkata anggota Parlimen berhak membawa usul kepada Jawatankuasa Hak dan Kebebasan Parlimen terhadap mana-mana anggota dewan termasuk Ketua Pembangkang berhubung perkara tertentu dan khusus.

Kenyataan itu turut disokong Pesuruhjaya Malaysia ke Suruhanjaya Antara Kerajaan ASEAN Mengenai Hak Asasi Manusia (AICHR), Datuk Seri Dr Muhammad Shafee Abdullah bahawa usul itu boleh dilakukan kerana jawatan Ketua Pembangkang yang disandang Anwar merupakan jawatan rasmi dan beliau memainkan peranan mustahak dalam sistem berparlimen.

Sementara itu, anggota Parlimen Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali pula percaya jika dibahaskan, usul 'impeachment' Anwar itu boleh berjaya bersandarkan kekuatan jumlah anggota Parlimen Barisan Nasional (BN), yang pasti akan turut mendapat sokongan anggota Parlimen Bebas.- Bernama

Friday, March 30, 2012

Markas Parti Ajaran Sesat PAS Diserang?!?!?!!

Gempar juga apabila mendengar Markas Parti Ajaran Sesat diserang baru tadi!!??  Laporan di bawah dipetik dari papagomo.com yang melaporkan terus sejam tadi!!???

Markas Parti Ajaran Sesat (PAS) Diserang

papagomo.com



Beberapa NGO hari ini berkumpul di hadapan Ibupejabat PAS di Jalan Raja Laut bagi mendesak parti itu menyatakan pendirian berhubung kenyataan Dato' Seri Anwar Ibrahim berhubung kenyataan beliau di Wall Street Journal yang mahu mempertahankan keselamatan Israel.

Akan ada lagi demonstrasi mendesak seperti ini selagi PAS tidak menyatakan pendirian mereka. NGO berkenaan juga berasa berbesar hati dan mengharapkan parti PAS dan UMNO dapat bersatu dalam hal menjaga Islam, bangsa Melayu dan Raja-Raja Melayu.


Menurut Presiden Pertubuhan Ikatan Perpaduan Melayu Gombak, Mohd Nazri Bin Abdul Aziz, demo aman ini adalah lanjutan dari demo yang dibuat sebelum ini. Disebabkan kepimpinan dalam parti PAS masih belum menyatakan pendirian mereka berhubung kenyataan Ketua Pembangkang di Wall Street Journal itu maka NGO-NGO ini akan terus mendesak.

"Isu dia 'simple', Islam, Melayu dan Raja-Raja"-Ujarnya. Beliau juga menyeru agar PAS dapat melupakan persengketaan ideologi politik.

Antara NGO yang hadir, Pertubuhan Ikatan Perpaduan Melayu Gombak, Persatuan Kerabat Diraja Kedah, Persatuan Veteran Malaysia, Gabungan NGO Malaysia.

Sumber KL POS

SPR Dulu Sokong Pakatan Haram?!!??!

Baru-baru ini pihak Pakatan Haram telah menuduh SPR tidak telus!!??  Sekiranya benar tidak telus pastilah Pakatan Haram yang menguasai SPR kerana mereka boleh menang 5 buah negeri dalam Malaysia!!???   Kalau dah nak kalah tu buatlah macam nak kalah!?!?!!?  Bukan salah SPR atau salah siapa!??!  Salah mereka juga yang menobatkan bekas pemimpin No 1 rasuah dalam BN menjadi Ketua mereka!!??
SPR Tak Telus Punca Pakatan Menang 5 Negeri

Written by serangge kitagempur.com
 

Sana tak betul ,sini tak betul,sana salah,sini salah. Episod menyalahkan orang takkan habis selagi mereka tidak memegang Putrajaya. Demo Bersih dianjurkan kata mereka mahukan pilihanraya yang bersih.

Kata merekalah,tapi kerana bersihnya pilihanrayalah banyak negeri yang dahulunya diperintah oleh BN jatuh ketangan pakatan.Mereka ini sebenarnya masih tidak dapat menerima hakikat bahawa rakyat marhain masih mahukan BN sebagai pemerintah di Malaysia.

Propaganda di sebarkan kononnya seluruh Malaysia rakyatnya menyokong pakatan,sedangkan ini kes syok sendiri perasan tak ingat. Mereka bukan saja cuba memainkan persepsi seolah seluruh negara menyokong mereka,padahal bukanya majoriti memilih mereka.

7 pilihanraya kecil dimenangi oleh BN dan undi dari saluran 4 dan 5 mewakili golongan muda begitu banyak mengundi BN.Ini salah satu bukti bahawa orang muda sendiri menolak politik kotor yang dimainkan pakatan.

Anwar dan gerembolan pakatan sebenarnya sudah kehilangan punca bagaimana mahu mengalahkan BN,bohong pun sudah,tipu dan fitnah pun sudah,dituduhnya orang lain kotor sedangkan mereka sendiri yang kotor.

Ada kes di kawasan Parlimen Permatang Pauh sendiri, satu rumah didaftarkan lebih 50 pengundi hantu yang kesemuanya adalah penyokong pakatan. Kerja mengubah pengundi tersebut dilakukan oleh pegawai SPR yang suaminya sendiri adalah orang kuat PAS.

Pengundi hantu yang dibawa masuk oleh pakatan ke parlimen Permatang Pauh dicatatkan melebih 7 ribu orang,kesemua ini untuk memastikan agar Anwar dapat mengekalkan kerusi beliau.

Anwar menutup kerja jahat mereka dengan menuduh orang lain yang bersalah,taktik ini jika kita perhatikan hampir kesemua dakwaan mereka terhadap BN sebenarnya dilakukan sendiri oleh pakatan.

Rakyat ditutup dengan pembohongan sedangkan yang menipu adalah pakatan sendiri.Anda perhatikan setiap dakwaan kepada BN cuba tengok sebaliknya terhadap pakatan,jika diselidiki dan disiasat merekalah yang menjadi dalang tersebut.

Pakatan pembangkang terus berdolak-dalik berhubung isu pembubaran Parlimen di negeri tadbiran mereka sekiranya pilihan raya umum diadakan dalam masa terdekat ini.

Ketuanya, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebaliknya berkata, isu utama ketika ini adalah ketelusan pilihan raya.

Katanya, keputusan sama ada mahu membubarkan Parlimen adalah bergantung kepada kebebasan sistem pilihan raya negara ini.

"Isu utama yang dibincangkan ialah mengenai proses pilihan raya. Itu adalah isu yang akan mempengaruhi keputusan kami terutama di negeri-negeri tadbiran kami.

"Pilihan sama ada nak buat bersama-sama atau tidak, ia masih terbuka. Kita masih berbincang dengan negeri-negeri (pembangkang) mengenai perkara ini, ada yang berpandangan kita patut adakan serentak dan ada yang tidak, belum ada keputusan lagi," katanya pada sidang akhbar di lobi Parlimen, di sini hari ini.

Thursday, March 29, 2012

PAS Akan Tenggelam di Batu Niah?!!

Jeti Terbiar??

Pengangkutan Air Sg Peri!!?
Itu Jeti Tanpa Bot??!!!
Batu Niah, 28 Mac 2012 - Juak-juak PAS mula melawat kampung-kampung di sekitar Sarawak untuk mencungkil isu!!??  Baru-baru ini mereka terjumpa jeti terbiar di Sungai Peri, Kampung Niah, Sarawak!!??  Apa lagi mulalah puak-puak PAS ini mengambil gambar untuk dimuat naik agar mencanangkan isu kononnya kerajaan Barisan Nasional tidak peka kepada keperluan penduduk di Kampung Niah!!??

Sebenarnya jeti tersebut sudah lama terbiar kerana penduduk di Kampung Niah sudah maju dan mampu memiliki kereta!!??  Terima kasih kepada pembangunan yang di bawa oleh kerajaan Barisan Nasional maka sistem pengangkutan di Kampung Niah menjadi bertambah baik dan tiada lagi penduduk Kampung Niah yang berkayuh untuk ke Batu Niah!!??  Mungkin dahulu memang tiada jalan yang menghubungkan Batu Niah ke Kampung Niah tetapi sekarang ini jalan raya berturap telah disediakan kerajaan Barisan Nasional kepada penduduk di kawasan Kampung Niah!!??  

Pihak PAS ini bukannya datang menggunakan sampan atau bot untuk menaiki jeti!!!??  Mereka pun tiba di Kampung Niah menaiki kenderaan sewa!!??  Kalau mereka prihatin dan mahu menunjukkan mereka akan membawa kebajikan kenapa takut mengeluarkan amal jariah yang diperolehi daripada jualan keropok lekor mereka tempoh hari untuk membeli beberapa keping papan dan beberapa buah tin cat untuk membaik pulih jeti yang terbiar!!??  Manalah tahu pihak PAS akan menghantar gula menggunakan sampan dari Kelantan memandangkan semua urusan pentadbiran akan dijalankan di Kota Bharu kelak!!???  Itu pun kalau Hadi Awang pakai cawat!!??!!

Lain kali bawalah jentera untuk membuat kerja membaik pulih jangan asyik menunding jari dan berteriak kiak kaung!!?!?!?

Tuesday, March 27, 2012

Lancarkan Think Tank Pemuda PBB Secara Bersepadu!?!?!

Sudah tiba masanya Pemuda menubuhkan think tank secara bersepadu dan tidak hanya tertumpu di peringkat ranting mahu pun cawangan.  Usaha ini sedang giat dijalankan di peringkat akar umbi namun tidak banyak yang dapat bergerak kerana masalah teknikal dari segi perlaksanaan dan kewangan?!!  Kini pemuda boleh menggunakan TEGAS untuk memastikan penglibatan oleh semua lapisan masyarakat!!??  Semoga think tank ini dapat direalisasikan dengan segera dan berjalan dengan lancar menjelang PRU13!!!???

Pemuda PBB dicadang tubuh kumpulan pemikir

by Steve Annuar. Posted on March 27, 2012, Tuesday
Kumpulan pemikir akan dapat memberi pelbagai idea baharu untuk mantapkan peranan parti: Ripin

MIRI: Pergerakan Pemuda Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) di sini harus menubuhkan sebuah kumpulan pemikir atau ‘think tank” untuk mencambah idea-idea baharu yang dapat menggerak dan memperluaskan peranan parti kepada rakyat.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Lambir, Ripin Lamat berkata, penubuhan ‘think tank’ antara cara meningkatkan keupayaan Pemuda khasnya dalam menguasai kemahiran-kemahiran baharu untuk memantapkan peranan parti.

Penglibatan aktif Pemuda, katanya, akan merapatkan hubungan antara ahli dan masyarakat menerusi penganjuran pelbagai aktiviti mereka.

Kumpulan ‘think tank’ ini akan memberi idea-idea baharu kepada kita (Pemuda) untuk mengatur dan merancang aktiviti-aktiviti untuk ahli dan parti, iaitu merancang program-program untuk tempoh sepanjang tahun.

“Antaranya aktiviti yang boleh dianjurkan ialah memancing, bermain bola ataupun konsert. Kita juga boleh menganjurkan aktiviti pendidikan dan pembangunan ekonomi serta aktiviti-aktiviti yang dapat meningkatkan kemahiran ahli kita,” jelasnya.

Beliau berkata demikian pada majlis makan malam bersama pemain-pemain bola sepak Zon Sembilan Pemuda PBB di sebuah hotel di sini malam kelmarin.

Kumpulan pemikir ini juga membantu dari segi pengurusan dan pentadbiran melalui sesi percambahan minda, mesyuarat, perbincangan dan perjumpaan.

Sehubungan itu, golongan belia Bumiputera termasuk ahli Pemuda PBB juga disaran mempertingkatkan kemahiran teknikal mereka dengan memanfaatkan bantuan Tabung Ekonomi Gagasan Anak (Bumiputera) Sarawak (TEGAS).

TEGAS yang pada asalnya dinamakan Tabung Amanah Bumiputera diwujudkan bagi memajukan sosioekonomi kalangan Bumiputera dengan mengutamakan pendidikan dalam bidang teknikal.

Ripin berkata, penguasaan belia Bumiputera dalam pelbagai kemahiran akan membolehkan mereka berkhidmat dalam industri yang dibangunkan dalam Koridor Tenaga Diperbaharui Sarawak (SCORE).

“Saya mahu melihat ramai belia kita terlibat dalam SCORE yang menjanjikan peluang-peluang pekerjaan baharu yang dapat meningkatkan taraf sosioekonomi rakyat dan negeri ini,” jelasnya.

Mengulas tentang penyertaan Pemuda dalam sukan bola sepak, Ripin berkata, bakat-bakat mereka akan terus diasah dari penganjuran perlawanan persahabatan antara cawangan.

Penganjuran juga merupakan landasan untuk parti mengeratkan hubungan silaturahim dikalangan Pemuda PBB menerusi sukan.

Monday, March 26, 2012

Kepimpinan Akar Umbi Berpecah?!!?!

Perpecahan di kawasan bandar berpunca dari kepimpinan peringkat akar umbi?!!!  Inikah yang menyebabkan kesukaran untuk memenangi hati rakyat di situ!?!!  Begitulah yang dikatakan oleh Dr Rundi!!???  Menurut beliau terdapat segelintir orang yang telah disokong kini cuba memecahkan perpaduan antara satu sama lain dengan menikam BN dari belakang!!??

Perbuatan seperti ini tidak patut diamalkan oleh ahli komponen BN!!??  Mereka hendaklah saling sokong-menyokong dan bantu-membantu demi mendapat 2/3 majoriti menjelang PRU13 kelak!???

Jangan ’menikam dari belakang’: Dr Rundi

by Abang Ismail Abang Su’ud. Posted on March 26, 2012, Monday
Ahli PBB diingatkan tidak bersikap demikian ke atas ahli lain dan ahli parti komponen BN
BINTULU: Ahli Parti Pesaka Bumiputera Bersatu Sarawak (PBB) diingatkan agar tidak mengamalkan sikap `menikam dari belakang’ ke atas ahli lain dan ahli parti komponen Barisan Nasional (BN).

Setiausaha Agung BN Negeri Datuk Dr Stephen Rundi Utom berkata, kumpulan-kumpulan sebegini harus ditentang.

“Kita menyokong semua orang dalam BN, jangan saling berbalah dalam parti sebaliknya tumpukan perhatian sepenuhnya kepada usaha untuk memperkukuhkan BN,” katanya.

Bagaimanapun, beliau mengingatkan kepada mereka yang telah disokong agar menghormati dan menghargai orang yang menyokong mereka.

“Jangan jadi seperti ‘kacang lupakan kulit’ dan kita perlu sentiasa mengingatkan antara satu sama lain.

“Meskipun mempunyai perbezaan pendapat, ia boleh dibincangkan dengan betul dan tidak ada keperluan untuk melakukan tindakan `tikam belakang’,” katanya.

Katanya, pemimpin masyarakat memainkan peranan dan bertanggungjawab dalam menyelesaikan isu-isu dan masalah di peringkat bawahan sebelum ia boleh dibawa kepada pucuk pimpinan.

“Sekiranya ada masalah timbul ia perlu ditangani dengan betul dalam mesyuarat tertutup, jika tidak pembangkang akan mengambil kesempatan,” katanya.

Beliau berkata demikian semasa berucap pada Majlis Pemimpin Bersama Rakyat di Uma Bawang Sungai Asap, Belaga kelmarin.

Dr Rundi berkata, PBB akan memberikan sokongan 100 peratus kepada calon di kerusi Parlimen Hulu Rajang.

“Saya tidak mahu mendengar apa-apa yang mengatakan bahawa PBB tidak memberi sokongan kepada mereka, kita mesti mengukuhkan perpaduan demi BN,” katanya.

Mengenai konstituensi Belaga katanya, BN mempunyai peluang yang baik untuk memenangi kerusi itu kerana ia adalah kubu kuat BN.

“Namun kita tidak akan leka dan kita akan cuba untuk menang dengan majoriti besar di kawasan ini (Belaga),” katanya.

Tetapi satu-satunya perkara yang membimbangkan beliau adalah peluang untuk BN menang lebih besar di kawasan bandar.

Kawasan bandar memberikan tekanan sedikit kepada saya, dan ini adalah implikasi perpecahan di kalangan kepimpinan di peringkat akar umbi.

“Saya tidak mahu menyalahkan mereka tetapi itu adalah situasi yang kita hadapi sekarang,” kata Dr Rundi.

Beliau berkata, setiap orang memainkan peranan dan apa yang membezakan mereka adalah peranan yang dimainkan adalah dalam tahap yang berbeza.

“Tetapi kita mesti menyanyi lagu yang sama, kunci mesti betul dan dengan rentak yang sama,” tambahnya

Pembangkang Hanya Pandai Menipu!!??

Angin perubahan di Selangor kian deras akibat kerajaan Barisan Nasional yang sering mengotakan janji berbanding dengan pihak pembangkang yang hanya pandai menabur janji!!!??  Inilah kelebihan memilih kerajaan yang benar dan telus!!??  Pihak pembangkang memang sudah lama pandai menabur janji, ini boleh dilihat dalam debat Soi Lek lawan Lim Guan Eng!!??  Lim Guan Eng hanya pandai menuduh tanpa memberi bukti atau fakta!!???  Tidak kurang juga janji manis politiknya untuk mendapat undi rakyat!!??  

Semoga rakyat sekarang sedar bahawa pihak pembangkang hanya pandai berjanji tetapi tidak pernah mengotakan janjinya!!??  Disebabkan rakyat sudah memberi peluang kepada kerajaan pembangkang untuk memerintah namun tidak ada pembangunan malah semakin banyak penyelewengan yang dilakukan pula!!???  Kini angin pembangunan semakin dirasai yang berpihak kepada Barisan Nasional!!!?? Ini kerana pandai berjanji tetapi tidak pernah mengotakan janji adalah seperti penipu!!??
Pembangkang gagal tunai janji
Oleh RAJA SYAHRIR ABU BAKAR
Pembangkang Gagal Tunai Janji
NAJIB Tun Razak menyampaikan sumbangan tilam dan dapur kepada wakil mangsa banjir Hulu Langat dan Ampang sambil diperhatikan oleh Presiden Kelab Putera 1Malaysia, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim di Dusun Tua, Hulu Langat, semalam. - UTUSAN/ZAINI HUSIN

syahrir.bakar@utusan.com.my

HULU LANGAT 25 Mac - Datuk Seri Najib Tun Razak melahirkan keyakinan beliau terhadap sokongan rakyat di Selangor yang didapati semakin memuncak kepada Barisan Nasional (BN) menjelang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13).

Perdana Menteri berkata, angin perubahan sokongan itu terhasil apabila BN sentiasa mengotakan segala janji yang dibuat khususnya terhadap golongan memerlukan serta pelbagai lapisan masyarakat lain melalui pelbagai program transformasi kerajaan.

Selain itu, katanya, angin perubahan sokongan tersebut turut didorong oleh kegagalan pembangkang mengotakan janji yang dibuat mereka pada pilihan raya umum lalu.

Sunday, March 25, 2012

Bongkar!!!??? PAS Cuba Keliru Penduduk Rumah Panjang!!!???

Tidak Sempurna?!?!
Mampukah PAS membina rumah panjang batu di Sarawak?!!!?  Suruh Hadi Awang pakai cawat pun sampai sekarang belum lagi apakan untuk meminta maaf?!!!  Projek yang sedang berjalan dikatakan tidak siap semata-mata untuk mengelirukan rakyat!!???

Pihak PAS datang je hendak mengutuk projek pembangunan yang sedang dijalankan!!?!?  Bukannya datang membawa batu-bata atau simen berlori-lori!!??  Kalau benar hendak membantu tolonglah mereka membina rumah panjang batu menggunakan jentera PAS, PKR dan DAP!?!?!?  Setakat ini belum ada yang pernah berbuat demikian!!?  Asyik hendak berjual keropok lekor kononnya jualan amal!!!??

Mereka yang sudah dihasut PAS menunggu masa untuk memotong 15% apabila menerima bantuan BR1M!!??

Penyokong PAS yang menunggu BR1M??!!
Mereka ini semuanya ditipu oleh PAS kerana PAS menolong mereka untuk menyuarakan belum mendapat BR1M!!??  Apabila mereka ini mendapat BR1M sudah pasti PAS akan meminta 15% sebagai upah kerana membantu mereka menyuarakan hasrat mereka kepada rakyat!!???

PAS ini memang hanya pandai bersuara tetapi tidak pandai memerintah!!??  Lihatlah pembangunan yang ada di Kelantan!!??  Semakin hari penduduk Kelantan semakin tertekan kerana kurangnya peluang pekerjaan yang disediakan oleh kerajaan PAS!!??  Ini menyebabkan penduduk Kelantan tertekan dan kini sudah menjadi bandar koboi dimana kejadian tembak-menembak sering berlaku untuk mendapat wang membeli dadah!!!??

Saturday, March 24, 2012

PAS Kelantan Hilang Arah!?!?!?!

Kelantan di bawah PAS menjadi sarang maksiat lihat di sini!!!??  Sebelum ini didedahkan bagaimana sarang pelacuran berleluasa berdekatan dengan pejabat PAS!!??  Kini timbul pula kes tembak-menembak!!??  Gejala tidak sihat ini berpunca dari pentadbiran PAS yang hanya mementingkan kroni masing-masing mengakibatkan kurangnya peluang pekerjaan!!??  Ini mengakibatkan rakyat Kelantan menjurus ke lembah durjana dan terlibat dengan najis DADAH!!??  Ke manakah perginya iman dan Islam yang kononnya disemai oleh kerajaan PAS?!!!?  Adakah kita akan membenarkan PAS mentadbir Sarawak sebagai mana mereka mentadbir Kelantan!?!?!  
Kelantan Negeri Cowboy
Oleh RAZMAL MALAKAN

KOTA BHARU - Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat selalu berkata, Pas tidak memberi pembangunan kepada rakyat tetapi Pas memasukkan Islam ke dalam rakyat Kelantan.  Selepas itu, katanya, baru datang pembangunan dan pada ketika itu, jiwa rakyat sudah terisi dengan iman serta tidak akan timbul pelbagai gejala sosial dan jenayah.

Beliau turut mendakwa gejala sosial dan jenayah di negeri ini rendah serta menjadi contoh kepada negeri-negeri lain. Namun hakikat yang sebenar amat berbeza. Kelantan sudah tidak selamat. Kelantan seolah-olah menjadi pekan cowboy - tidak mempunyai undang-undang.

Malah tidak keterlaluan jika dikatakan Kelantan menggunakan undang-undang rimba. Undang-undang akan hanya diguna pakai mengikut tafsiran yang boleh mengguntungkan diri sahaja, contohnya, royalti minyak.

Kenapa persoalan ini dibangkitkan?. Ini semua disebabkan kes jenayah terutama tembak sudah menjadi perkara biasa.  Saban hari kes tembak berlaku di negeri. Semalam (23 Mac 2012) satu lagi kes tembak-menembak berlaku, di atas jalan utama, di hadapan Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian.

Penjenayah sudah hilang rasa takut. Kebanyakkan kes tembak berpunca daripada aktiviti dadah.  Lebih lima kes tembak dalam tempoh tiga bulan. Sudah hampir seperti di Kuala Lumpur, Selangor dan Johor sehingga memaksa polis menubuhkan sebuah pasukan khas untuk membanteras kes ini.

Jadi, di mana iman dan Islam yang dikatakan oleh Nik Aziz kerana semua jenayah ini dilakukan oleh rakyat Kelantan sendiri, bukan orang Selangor, Perak atau Johor yang datang melakukan onar di sini.


Kenapa pula kes dadah meningkat?. Salah satu puncanya adalah tiada peluang pekerjaan yang menyebabkan anak muda mengambil jalan mudah dengan menjual dadah secara kecil-kecilan atau menjadi pengedar.

Semua ini membuktikan Nik Aziz atau Pas gagal secara keseluruhannya sama ada pembangunan jasmani atau pun rohani.  Pas hanya pandai bercakap tetapi tidak mampu melaksanakan. Kalau benar Pas berjaya memasukkan iman dan Islam kes seperti ini tidak akan meningkat dan menjadi-jadi di Kelantan.

Fikirlah semasak-masaknya, inilah masanya untuk membawa perubahan. -kelatekito.net

Friday, March 23, 2012

Bongkar!!!?? PAS Menipu Lagi di Bekenu!!?!??!

PAS Miri kecewa kerana program anjuran mereka yang bertopengkan NGO telah didedahkan!!??  Ini berikutan dari mengadakan perhimpunan tanpa permit polis walaupun di Dewan Orang Ramai Bekenu!!??  Kononnya mereka cuba menganjurkan seminar bertajuk "Islam Cara Hidupku!"!!??


PAS Miri pasti tidak tahu undang-undang!!??  Sepatutnya mereka memohon permit untuk berhimpun!!??  Sedangkan untuk menganjur perkahwinan di Dewan Suarah pun memerlukan permit apatah lagi di Dewan Orang Ramai!!??  Sekiaranya PAS Miri memang telus untuk mengadakan seminar maka kemudahan seperti  ambulans dan pegawai kesihatan bertugas hendaklah disediakan!!??  Bukannya mereka tidak tahu bahawa golongan warga emas ini mudah jatuh sakit apabila dihimpunkan di satu kawasan yang padat!!??  Cuba lihat di Dewan Suarah apabila mengambil BR1M?!!   Beberapa buah ambulans dapat dilihat disekitar kawasan Dewan Suarah, ini untuk memberi pertolongan cemas dengan segera sekiranya berlaku kes pengsan dan sukar bernafas apabila orang ramai begitu sesak???!!  

Mengisi kaji selidik!!??
Permit polis ini penting agar pertolongan seperti bantuan bomba dapat dikejarkan segera ke kawasan tersebut sekiranya berlaku kebakaran??!!!  Contohnya himpunan Bersih yang tidak diberi permit kerana tidak dapat menyediakan kemudahan pertolongan cemas seperti ambulans!!!???

Janganlah pihak pembangkang memandang remeh soal keselamatan kerana rakyat adalah aset sesebuah negara???!!!  Mungkin orang ramai yang hadir terkeliru dengan program BR1M?  Ramai yang kecewa kerana mendapati hanya program NGOk PAS Miri!!??  PAS Miri cuba memberi gula dan mee maggi!!??  Adakah mee maggi baik untuk warga emas?!!! Sekiranya benar mereka ingin memberi bantuan berilah susu Anlene dan bukannya mee maggi yang mengandungi MSG dan tidak sesuai untuk warga emas!!!???

Menurut beberapa rungutan yang diterima dari 'peserta' seminar, apa kaitan borang kaji selidik minta pendapatan isi rumah ala BR1M dan yang paling menjengkelkan adalah soalan mengenai tokoh yang dikagumi!!???


Borang Kaji Selidik?

Apakah motif PAS mengadakan ceramah tanpa permit ini yang cuba mengelirukan rakyat Bekenu!?!?!  Nampaknya tunggu sampai bulan bertanduk pun tiada bantuan yang akan dihulurkan oleh PAS Miri ini!!??  Kenapakah PAS Miri masih tidak serik diperbodohkan oleh PKR dan DAP?!?!?!  Mereka yang telah dikudakan sekian lama untuk mendapat kerusi Parlimen Sibuti nampaknya akan musnah harapan lagi apabila PKR sekali lagi bertanding di Sibuti!?!?!?!  Jangan lupa PAS Miri, selagi Hadi Awang tidak pakai cawat selagi itulah PAS akan kalah di Sarawak!?!?!?!  


Acara Politik Bertopengkan Seminar?!!
Ada juga yang mengambil kesempatan seperti di bawah!!?!?!


Memang strategi perniagaan PAS?!!?
Kalau nak berniaga bukalah saluran yang sesuai jangan cuba menipu rakyat Bekenu kononnya hendak memberi gula dan maggi mee percuma tapi perlu isi borang kaji selidik?!?!?!

Thursday, March 22, 2012

Taib Mahu BN Sarawak Mendapatkan Majoriti 2/3 Untuk PRU13?!?!

Taib akan serahkan tugas pemilihan calon peringkat parlimen kepada Perdana Menteri.  Dia cuma mahukan setiap parti komponen dan jentera parti akan menyokong calon yang dipilih kelak!!??  Dia juga mahukan agar kubu kuat BN membantu PM mendapatkan dua pertiga dalam PRU13 kelak!!??

Taib juga mahukan semua komponen agar segera bersatu dalam menggempur kubu musuh!!??  Setiap pertikaian mahupun salah faham hendaklah diselesaikan segera!!??  Pihak pembangkang sudah bersedia untuk menurunkan calon di mana parti komponen bertelagah dan berpecah!!??  Semua ini harus dielakkan!!??

Di Miri, pihak DAP telah berjalan dari rumah ke rumah mengedarkan kalendar untuk penduduk di kawasan Piasau dan Pujut?!!!  Berkemungkinan besar calon yang menentang mantan presiden SUPP akan diturunkan di Parlimen Miri memandangkan usaha beliau yang berjaya menumbangkan kubu kuat SUPP!!???  Apakah SUPP sudah mula menggempur??!!  Sama-samalah kita nantikan strategi kuat SUPP untuk menawan Miri dan kota-kota yang telah ditawan DAP!??!!!

Taib Mahu Parti Komponen BN Negeri Dapatkan Majoriti Dua Pertiga
BINTULU, 18 Mac (Bernama) -- Ketua Menteri Tan Sri Abdul Taib Mahmud mahu semua parti komponen Barisan Nasional (BN) negeri berusaha sebaik mungkin bagi mendapatkan majoriti dua pertiga dalam pilihan raya umum akan datang.

"Kita mesti buktikan bahawa kita masih menjadi kubu kuat BN. Kita akan menyokong Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak bagi mendapatkan majoriti dua pertiga seperti yang diperlukan atau malah lebih besar lagi," katanya selepas merasmikan perhimpunan agung tiga tahun sekali Parti Demokratik Progresif Sarawak (SPDP) ke-9 di sini, hari ini.

"Kita mahukan sebuah kerajaan yang kuat di peringkat nasional. Saya percaya semua rakyat menginginkannya. Sarawak memainkan peranan besar dalam hal ini," katanya.

Beliau berkata Najib merupakan seorang pemimpin yang boleh menyatukan semua kaum di negara ini dan mempunyai cukup pengalaman untuk memerintah dengan lebih baik dan menunaikan segala janji yang telah dibuat.

Taib berkata ia adalah amat penting supaya rakyat diberikan mesej ini supaya negara terus ditadbir dengan baik demi masa depan mereka.

"Bagi PBB (Pesaka Bumiputera Bersatu) saya, mesej kepada semua ahli adalah supaya memastikan kemenangan sepenuhnya bagi semua calon BN di kawasan yang ditandingi.

Saya berbangga SPDP, seperti yang ditegaskan dalam ucapan oleh Presiden Tan Sri William Mawan, adalah dalam hala tuju yang sama. Saya percaya, rakan-rakan kita yang lain seperti Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) dan Party Rakyat Sarawak (PRS) juga demikian," katanya

Taib juga menegaskan bahawa apa jua masalah yang dihadapi parti-parti komponen supaya tidak ditambah lagi apabila pilihan raya tiba.

"Mereka yang mempunyai masalah di kalangan parti mereka sendiri sepatutnya mengenepikan perbezaan dan bekerja demi kebaikan BN. Saya yakin, tanda-tanda sedemikian sudah ada bahawa mereka akan bekerjasama," katanya.

Beliau berkata mereka boleh berbincang selalu atau bekerjasama ke arah perdamaian selepas itu.

Bercakap kepada pemberita kemudian, beliau berkata majoriti dua pertiga hanyalah satu angka konservatif malah beliau menjangkakan satu kemenangan yang lebih besar lagi.

"Saya tak mahu cakap besar dan saya masih belum buat analisis mengenai kerusi yang boleh menang. tetapi kita boleh mencapainya," katanya.

Katanya beliau akan menyerahkan kepada Perdana Menteri bagi memilih semua calon BN negeri untuk pilihan raya umum kerana ini merupakan pilihan raya peringkat Parlimen.

-- BERNAMA

Wednesday, March 21, 2012

Semakin Banyak Pusat Jalur Lebar Komuniti Dibangunkan Dalam Parlimen Di Sarawak!!???

Penduduk luar bandar di setiap parlimen akan menerima aliran jalur lebar di setiap kawasan Parlimen kelak!!??  Ini adalah usaha kerajaan untuk merapatkan jurang digital yang sedia ada di Sarawak khususnya!!??  Setiap parlimen mungkin akan menerima 2 buah PJK untuk merapatkan jurang digital ini dan memberi peluang untuk penduduk di luar bandar agar mendapat kemudahan IT dan mendengar iTunes atau google music secara atas talian!!??!?!

Nampaknya kerajaan Barisan Nasional memang menjaga pembangunan dan kebajikan IT penduduk luar bandar untuk bersama-sama mengecapi talian jalur lebar dan berhubung dengan rakan mereka di luar kawasan secara atas talian!!??  Semoga lebih banyak lagi pusat PJK dibangunkan oleh kerajaan kita di masa hadapan kelak untuk kepentingan bersama!!!???
Jurang digital terus

by Patricia Gari.Utusan Borneo Posted on March 21, 2012, Wednesday
MANFAAT BESAR: Beberapa penduduk menggunakan khidmat jalur lebar di PJK Kampung Serasot, semalam.
KUCHING: SKMM sasar wujudkan dua pusat PJK di setiap kawasan Parlimen di Sarawak.

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan memperbanyakkan Pusat Jalur Lebar Komuniti (PJK) di negeri ini dalam usaha merapatkan lagi jurang digital antara penduduk bandar dan luar bandar.

Ketua Bahagian Pemberi Perkhidmatan Sejagat SKMM, Mohd Shafie Othman berkata, pihaknya menyasar untuk mewujudkan sekurang-kurangnya dua pusat di setiap kawasan Parlimen di negeri ini dalam waktu terdekat.

Menurutnya, ketika ini terdapat 34 PJK telah ditubuhkan di 27 kawasan Parlimen di negeri ini yang kebanyakannya terletak di luar bandar dan pinggir bandar.

“Buat masa ini, kita ada 34 PJK di Sarawak tetapi jumlah ini akan kita tambah dari semasa ke semasa untuk memenuhi keperluan rakyat di Sarawak.

“Objektif utama penubuhan PJK ini ialah menyediakan infrastruktur kepada komuniti luar bandar bagi merapatkan jurang digital,” katanya pada sidang media ketika mengadakan lawatan ke PJK Kampung Serasot, kira-kira 53 kilo-meter dari pusat bandar raya Kuching, semalam.

Program lawatan itu dianjurkan oleh Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU).

Mohd Shafie menambah, penubuhan PJK adalah antara inisiatif kerajaan untuk meningkatkan peratusan penembusan jalur lebar, khususnya di empat buah negeri iaitu Sarawak, Sabah, Kelantan dan Pahang.

Menurutnya lagi, ketika ini peratusan penembusan jalur lebar di Sarawak ialah 47.8 pe-ratus berbanding 62.4 peratus di peringkat kebangsaan.

Inisiatif-insiatif lain, katanya, ialah pemberian percuma komputer riba 1Malaysia kepada yang layak, Kampung Tanpa Wayar (KTW) dan pembinaan menara telekomunikasi.

“Kumpulan sasaran kita ialah pelajar sekolah di kawasan luar bandar dan generasi muda dengan harapan golongan ini akan mendapat manfaat dalam bentuk informasi berguna untuk mengembangkan lagi perniagaan serta sebagai bahan bantu mengajar,” jelasnya.

Menurut Mohd Shafie, SKMM memperuntukkan kira-kira RM1.5 juta untuk setiap PJK yang merangkumi kos perbelanjaan dan penyelenggaraan selama lima tahun.

Setiap PJK, katanya, akan dibekalkan dengan 20 unit komputer, bagaimanapun jumlah komputer dibekalkan bergantung kepada keluasan pusat berkenaan kerana aspek keselesaan dan keselamatan harus diambil kira.

Mengenai PJK Kampung Serasot, beliau berkata, ia merupakan projek SKMM dan syarikat telekomunikasi Maxis Berhad selaku penyedia perkhidmatan dan ia adalah projeknya yang kelapan di ne-geri ini.

“Difahamkan, kira-kira 1,500 penduduk mendapat manfaat daripada PJK ini dan ia dibuka kepada penduduk kampung berdekatan.

“Bayaran untuk menda-patkan perkhidmatan di PJK (Kampung) Serasot juga tidak membebankan kerana hanya RM1 untuk sejam bagi bukan ahli manakala RM0.50 untuk ahli,” katanya.

Sementara itu, Maxis dalam kenyataan medianya berkata, PJK Kampung Serasot dilengkapi dengan peralatan IT, kemudahan audio video, sistem pemantauan berpusat dan peralatan lain, kemudahan bilik latihan dan penyambungan jalur lebar menggunakan rangkaian Maxis mSAT 2Mbps/1Mbps.

Projek PJK Kampung Serasot telah diberikan kepada Maxis pada Disember 2010 bersama 10 PJK lain yang dilaksanakan di wilayah ini iaitu dua di Yan, Kedah; tiga di Bau, dua di Lubok Antu, dan masing-masing satu di Daro, Maradong dan Sungai Asap, Belaga.

Hadir sama dalam lawatan itu ialah Timbalan Pengarah SKMM Pejabat Wilayah Sarawak, Adiman Ajem dan Alexius Bong, Ketua Wilayah Maxis Sarawak.

Monday, March 19, 2012

BN Tidak Pernah Menang 2/3 Undi Popular?!!!

 BN memang tidak pernah menang 2/3 majoriti namun mereka tetap menguasai PRU!??!  Inilah yang cuba dinyatakan oleh penganalisis politik!??  Di Sarawak berkemungkinan besar kawasan SPDP adalah panas seperti yang cuba dirujuk oleh Dr Jeniri Amir?!!!  Namun apa sahaja boleh berlaku!!??  Kerajaan DAP di Pulau Pinang tidak dapat menguasai sehingga ke saat akhir untuk mengundi!!??  Namun sekarang ini BN mungkin berjaya sekali lagi tetapi ini bergantung kepada jentera parti!!???

Kita harus ingat bahawa calon PAS sentiasa diturunkan di kawasan Melayu untuk memecah-belahkan undi Melayu!!??  Namun undi Cina di bandar memang membolehkan majoriti tetapi mereka tidak dapat menjamin kerusi di parlimen!!??  Adakah strategi PAS untuk memecah-belahkan melayu digunakan semula?!!  Sekiranya Sibuti diturunkan calon PAS maka memang sudah pasti Pakatan Rakyat akan kempunan untuk menduduki kerusi tersebut!!??  Sekiranya Hadi Awang tidak mahu memakai cawat, jangan harap pengundi di Sarawak akan mengundi PAS!!??  Hanya pengundi yang tidak tahu pengetahuan am sahaja di Sarawak yang akan mengundi PAS!!??  

Orang yang sensitif dengan kaum lain di Sarawak tidak akan menyerahkan undi mereka dengan sewenang-wenangnya kepada PAS yang bersifat perkauman itu!!??  Semoga ahli PAS di Sarawak sedar bahawa mereka harus meminta Hadi Awang untuk meminta maaf terlebih dahulu sebelum mereka meneruskan kegiatan kempen dan jentera pilihanraya untuk PAS di Sarawak!!??  Janganlah seperti lembu dicucuk hidung!?!?  Berfikirlah dua tiga kali sebelum menyerahkan 15% kepada dana PAS kawasan kepada yang bertuah menerima BR1M!??!!  Jentera PAS sudah kaya dengan kayu balak di Kelantan dan pasir di Selangor!!??  Kenapa mereka harus menipu rakyat lagi untuk meminta dana untuk berkempen?!!  Inilah cara untuk menanam persepsi bahawa mereka tidak mahu mengeluarkan duit sendiri untuk kempen namun meminta duit rakyat!!??  Bayangkanlah sekiranya Pakatan Rakyat memerintah maka rakyatlah yang paling banyak dikenakan cukai!!?!?!
  


BN Menguasai PRU Ke-13, Perjalanan Pembangkang Masih Jauh, Kata Penganalisis

Oleh Alan Ting

KUALA LUMPUR, 18 Mac (Bernama) -- Semakin hampir pilihan raya umum ke-13 (PRU ke-13), semakin kerap persoalan dilontarkan tentang keputusannya nanti.

Kalangan politik kini sedang sibuk membuat analisis dan ramalan masing-masing dengan Barisan Nasional dan pakatan pembangkang giat meningkatkan kempen mereka.

Sesetengah pihak membuat andaian bahawa apabila Barisan Nasional (BN) hilang lebih satu per tiga kerusi kawasan Parlimen pada PRU 2008, ia mungkin hilang kawalan ke atas kerajaan persekutuan pada pilihan raya kali ini.

Namun apabila berlaku pertukaran kepimpinan dan pelbagai program diperkenalkan di bawah gagasan 1Malaysia dan Program Transformasi Negara oleh kerajaan BN, kebanyakan penganalisis politik yakin peluang BN kekal menerajui kerajaan persekutuan adalah tinggi, malah akan menang lebih banyak kerusi kali ini.

"Ia bergantung kepada siapa kita bercakap. Kalau kita bercakap kepada penyokong kedua-dua pihak, sudah tentu masing-masing akan bercakap bagi pihak masing-masing.

"Namun apa yang perlu diambil kira ialah pihak yang berkecuali dan undi mereka yang penting," kata seorang penganalisis politik dari Pulau Pinang.

Pihak berkecuali ini termasuk kira-kira dua juta pengundi baru dan muda yang akan mengundi buat pertama kali yang sokongan mereka akan menjadi penentu siapa yang menerajui Putrajaya, katanya.

Strategis dan Anggota Parlimen DAP bagi kawasan Bukit Bendera, Liew Chin Tong berkata sama ada BN boleh mengekalkan kuasa kerajaan persekutuan bergantung kepada faktor "middle ground" kerana beliau percaya boleh berlaku 10 peratus peralihan undi sama ada kepada BN atau pakatan pembangkang.

"Middle ground yang perlu diambil kira. Setiap pilihan raya berbeza melibatkan personaliti baru, sentimen yang berbeza dan perubahan tema. Keputusan pilihan raya lalu hanya boleh dijadikan rujukan," katanya.

Liew berkata peralihan undi 10 peratus adalah besar yang tidak selalu berlaku tetapi tidak mustahil.

BN memperoleh 65 peratus undi pada PRU 1995, 57 peratus pada 1999, 64 peratus pada 2004 dan 51 peratus pada 2008 dan antara pilihan raya 1995 dan 1999, undinya menurun lapan peratus dan antara 2004 dan 2008, ia jatuh 13 peratus, katanya.

"Pakatan pembangkang menang 83 dari 222 kerusi Parlimen pada pilihan raya 2008. Dari 139 kerusi BN, 55 dari Sabah, Sarawak dan Labuan sementara di Semenanjung, ia memiliki 85 kerusi berbanding pakatan pembangkang sebanyak 81," katanya dan menambah 51 peratus undi pakatan pembangkang diperoleh di Semenanjung.

Pada pilihan raya lepas, 54 dari 83 kerusi pakatan pembangkang diperoleh dengan majoriti kurang dari 10 peratus atau kerusi marginal.

Tetapi dalam pilihan raya akan datang, sekiranya terdapat 10 peratus peralihan undi yang memihak BN, pakatan pembangkang hanya akan tinggal 29 kerusi.

Sebaliknya 56 dari 139 kerusi BN dimenangi dengan majoriti kurang daripada 10 peratus pada 2008, dan peralihan 10 peratus undi yang memihak pakatan pembangkang akan menjejaskan pemerintahan BN.

"Daripada 56 kerusi marginal BN, 14 ialah dari Sabah dan Sarawak sementara 11 lagi dari Semenanjung dengan kurang daripada 70 peratus adalah undi Melayu. Dari 54 kerusi marginal pakatan pembangkang, 34 adalah dari Semenanjung," katanya dan menambah kerusi marginal dari kedua-dua BN dan pakatan pembangkang berjumlah 110 kerusi, dengan 112 kerusi diperlukan untuk memenangi majoriti mudah di Dewan Rakyat.

Namun BN tidak terlalu bimbang dengan lebihan yang kecil. Ia memenangi 66 hingga 90 peratus kerusi Parlimen sejak 1959 dengan hanya 49.3 peratus ke 65.2 peratus undi.

BN tidak pernah menang lebih daripada dua per tiga (66.67 peratus) undi popular.

Paling hampir ia menang lebih dua per tiga undi popular ialah pada 1995 (65.2 peratus) apabila ia menang 84.38 peratus kerusi Parlimen.

Pilihan raya terbaik bagi BN ialah pada 2004 apabila ia menang 90 peratus kerusi tetapi dengan hanya 63.9 peratus undi, namun masih kurang daripada dua per tiga.

Tahun 1995 merupakan tahun terbaik bagi BN dalam pungutan jumlah undi (65.2 peratus), tetapi ia hanya menang 84.38 peratus kerusi. Ini bermakna undi lebih tidak bermaksud memperoleh lebih banyak kerusi dan sebaliknya.

Ketua Publisiti BN Selangor, Datuk Yap Pian Hon berkata malah jika lebih ramai orang keluar mengundi pada pilihan raya kali ini dan pakatan pembangkang memperoleh lebih banyak undi, tiada jaminan ia boleh membentuk kerajaan persekutan.

"Ia bergantung di mana anda mengundi. Jika anda mengundi di kawasan bandar yang majoritinya sudah tentu pengundi Cina, maka pembangkang mungkin mendapat banyak undi, tetapi tidak kerusi," katanya.

Yap berkata pada PRU 2008, 82 kerusi Parlimen yang pakatan pembangkang menang terbahagi hampir sama antara pengundi Melayu dan bukan Melayu walaupun ia mendapat hampir 90 peratus undi kaum India, 70 peratus undi Cina dan 50 peratus undi Melayu.

Namun, beliau berkata kini undi kaum India berpecah 50:50 antara BN dan pakatan pembangkang sementara dijangkakan akan berlaku peningkatan kecil undi kaum Cina kepada pembangkang kepada 80 peratus daripada 70 peratus sebelum ini.

Sebarang pertambahan undi kaum Cina kepada pakatan pembangkang mungkin diimbangi dengan penurunan undi kaum India kepada pembangkang.

"Faktor penentu masih undi kaum Melayu. Lebih 60 peratus pengundi di negara ini ialah pengundi Melayu. Sebarang pertambahan undi Melayu kepada BN boleh mengimbangi penurunan undi bukan Melayu. Pada pilihan raya lalu, BN mendapat kira-kira 50 peratus undi Melayu," katanya.

Bagi membentuk kerajaan persekutuan, pakatan pembangkang perlu menang sekurang-kurangnya 94 daripada 165 kerusi di Semenanjung dan 18 daripada 57 kerusi di Sabah, Sarawak dan Labuan (31 di Sarawak, 25 di Sabah dan satu di Labuan) yang mungkin membawa kepada majoriti mudah 112 kerusi.

"Bagi menambah kepada 94 kerusi, ia perlu menang semua kerusi yang ia menang sebelum ini, termasuk yang diduduki oleh pihak yang keluar parti. Ini tidak termasuk menang tambahan 12 kerusi di Semenanjung dan 18 lagi di Sabah dan Sarawak," katanya dan menambah beliau tidak melihat kemampuan pakatan pembangkang membentuk kerajaan persekutuan seterusnya.

Pakatan pembangkang menang 83 kerusi Parlimen pada pilihan raya umum lalu tetapi kini tinggal 76 ekoran tindakan wakil rakyatnya keluar parti.

Pemerhati politik bersetuju peluang pakatan pembangkang menang sekurang-kurangnya 18 kerusi di Sabah dan Sarawak masih samar-samar ekoran dibelenggu masalah seperti jentera pilihan raya, logistik, pemimpin tempatan dan sokongan pengundi luar bandar.

Pengundi di Sabah dan Sarawak turut menyokong parti tempatan seperti parti komponen BN berbanding pakatan pembangkang yang merupakan parti Semenanjung.

Penganalisis politik Dr Jeniri Amir dari Universiti Malaysia Sarawak berpendapat jumlah kerusi yang paling banyak yang boleh pakatan pembangkang menang di Sarawak ialah antara tujuh hingga 10 kerusi termasuk empat kawasan kelabu Parlimen yang diperuntukkan kepada SPDP (Mas Gading, Seratok, Baram dan Bintulu) dan kemungkinan mengekalkan Bandar Kuching dan Sibu serta menang di Stampin, Sarikei, Lanang dan Miri.

Di Sabah, kata beliau, pakatan pembangkang boleh menawan hanya lima kerusi Parlimen terutama yang majoriti pengundi Cina seperti Kudat, Tawau, Kota Kinabalu dan Sandakan.

"Sokongan menyeluruh kepada BN di Sabah dan Sarawak ialah 55 peratus, pakatan pembangkang 30 peratus dengan undi terapung kira-kira 15 peratus," tambahnya.

Walaupun pakatan pembangkang dilihat menghadapi kesukaran, Liew masih tidak menyangkal keupayaan pakatan itu dalam pilihan raya akan datang.

"Ia bergantung kepada magis berkempen yang boleh menyeimbangi keadaan,' katanya dan menambah DAP tidak pasti boleh menawan Pulau Pinang pada PRU 2008 sehingga beberapa hari sebelum hari mengundi.

"Namun pada ketika ini, BN menguasai keadaan. Dalam tempoh tiga tahun lalu di bawah (Perdana Menteri Datuk Seri) Najib (Tun Razak), kami tidak boleh mengubah kedudukan BN," tambahnya.

Liew berkata pada PRU ke-13, apa saja boleh berlaku.

-- BERNAMA

PRU13 Pada 3 Jun 2012 Cuma Andaian!!???

Tarikh PRU13 yang jatuh pada 3 Jun 2012 hanyalah andaian dan bukan tarikh sebenar!!??  Begitulah yang dapat difahami apabila wartawan Utusan Borneo menghubungi Timbalan Presiden PBB iaitu Datuk Amar Abang Johari!!?/  

Menurut wartawan tersebut juga kemungkinan tarikh itu ditetapkan kerana ramai masyarakat dayak yang kembali ke kampung halaman!!??  Namun itu semua adalah andaian!!??  Walaupun demikian jentera parti hendaklah memastikan momentum kempen sudah bergerak dan tidak rasa gundah untuk mengetahui bila tarikh sebenar PRU13 kelak?!!!  Sekiranya jentera sudah bersedia maka PRU13 boleh diadakan pada bila-bila masa sahaja!!??


‘Tarikh sebenar belum diputuskan lagi oleh PM’: Abang Johari
Posted on Utusan Borneo March 18, 2012, Sunday

KUCHING: Timbalan Presiden Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) Datuk Amar Abang Johari Tun Abang Openg enggan mengulas spekulasi mengenai kemungkinan Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) diadakan pada 3 Jun ini.

Jelasnya, seperti apa yang diperkatakan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak sebelum ini, PRU13 boleh diadakan bila-bila masa sehingga 2013.

“Saya tidak dapat memberi komen kerana ia (tarikh itu) sekadar andaian, bukan tarikh sebenar yang diletakkan (oleh Perdana Menteri).

“Tarikh sebenar belum diputuskan lagi oleh Perdana Menteri dan kita (BN) akan terus bekerja,” katanya kepada pemberita pada majlis penutupan Seminar Pemimpin Masyarakat Parlimen Santubong di sini, semalam.

Hadir sama Ahli Parlimen Santubong Datuk Wan Junaidi Tuanku Jaafar, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Demak Laut Dr Hazland Hipni dan ADUN Pantai Damai Dr Abdul Rahman Junaidi dan Pengerusi Seminar Pemanca Roshidi Junai.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas mengenai laporan Bloomberg yang memberitahu kerajaan sedang membincangkan kemungkinan PRU13 diadakan seawal bulan Mei atau Jun.

Salah satu tarikh yang dicadangkan adalah 3 Jun, menurut tiga pegawai yang enggan dikenali.

Tarikh itu merupakan hari ketiga perayaan Hari Gawai yang disambut masyarakat Dayak, yang bakal menyaksikan kepulangan ramai masyarakat Dayak ke luar bandar untuk menyambut perayaan itu.

Sementara itu, seramai 150 pemimpin masyarakat di kawasan Parlimen Santubong menyatakan sokongan agar Wan Junaidi dicalonkan semula sebagai calon pada PRU13 akan datang bagi memastikan pelan pembangunan terus dilaksanakan.

Menurut Roshidi, semua pemimpin masyarakat kawasan itu akan menghantar cadangan kepada Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud untuk mengekalkan Wan Junaidi.

Jelasnya, pengekalan Wan Junaidi dikerusi itu dapat memastikan pelan induk pembangunan yang kini di fasa kelima dapat diteruskan.

“Demi kebaikan Santubong dan memastikan kesinambungan projek di seluruh kawasan parlimen, kita memohon agar Datuk Wan Junaidi dikekalkan sebagai Ahli Parlimen pada PRU akan datang,” katanya.

BN Sarawak Perlu Kekuatan Rakyat!!!??

Presiden BN Sarawak mahukan kekuatan majoriti dari rakyat untuk menyokong kerajaan pusat menjelang PRU13 kelak!!??  Beliau juga mahu semua komponen parti bersedia dan memaksimumkan kekuatan demi menghadapi PRU13!!??  Sebelum ini BN berjaya mendapatkan majoriti sewaktu Pilihan Raya Negeri Sarawak??!! Beliau mahu prestasi ini ditingkatkan lagi untuk PRU13 kelak!?!?!  

SPDP juga telah diberi mandat untuk menentukan calon Mas Gading!?!?!  Semoga SPDP meletakkan calon yang pasti menang kali ini memandangkan mereka juga sudah mengenalpasti calon yang akan bertanding kelak!!!???
Taib mahu BN menang besar

by Abang Ismail Abang Su’ud. Posted on March 19, 2012, Monday
RASMI: Taib memukul gong sebagai simbolik bagi perasmian Perhimpunan Agung Tahunan Ke-9 SPDP sambil disaksikan oleh Mawan (tiga kiri) serta (dari kanan) Timbalannya Datuk Peter Nyarok Entrie, Naib Presiden Datuk Jacob Dungau Sagan, Bendahari Agung Datuk Seri Tiong King Sing, Setiausaha Agung Nelson Balang Rining dan ahli-ahli Majlis Tertinggi SPDP semalam.
Untuk itu beliau mahu semua parti komponen BN bersedia dengan memaksimumkan kekuatan
BINTULU: Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud mahukan semua parti komponen Barisan Nasional (BN) di negeri ini bersedia dengan memaksimumkan kekuatan untuk mendapatkan kemenangan dengan majoriti lebih besar dalam Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13) akan datang.

Pilihan raya akan tiba, dalam Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) kini telah melupakan apa jua perkara dan kami mahu menang untuk BN.

Saya gembira SPDP juga begitu. Inilah masanya untuk anda memaksimumkan kekuatan dalam parti anda.

Saya percaya kerajaan boleh memperolehi lebih majoriti,” ujarnya dalam ucapan perasmian Perhimpunan Agung Tahunan Ke-9 SPDP di Dewan Suarah Bintulu semalam.

Katanya, PBB, PRS, SPDP dan SUPP perlu kembali fokus untuk menghadapi pilihan raya ini.

“Pengundi akan membuat keputusan siapa yang mampu berdasarkan kepada pengalaman, justeru saya percaya kerajaan yang ada akan dapat mengembalikan majoriti lebih dalam pilihan raya akan datang,” katanya.

Beliau berkata, kita di Sarawak mahu kerajaan kuat di peringkat pusat serta menyokong Perdana Menteri dengan majoriti.

Untuk BN Sarawak kita akan dapatkan dua pertiga untuk menyokong BN (di peringkat pusat) dan yakin kita boleh mencapainya seperti yang dikehendaki,” katanya.

Taib menyatakan rasa gembiranya bahawa SPDP turut mampu menghasilkan kemenangan kepada BN dalam kerusi yang akan ditandingi mereka.

Saya rasa yakin kerana saya bukan meminta parti untuk kalah. Jadi kita buktikan bahawa kerusi itu untuk BN, kita boleh melakukannya,” tambahnya.

Dalam perkembangan lain katanya, Sarawak membangun mengikut pelan tersendiri dan politik yang berbeza dalam melaksanakan dasar ekonomi yang dapat membangun seiring dengan negeri-negeri lain.

Kerajaan yang kuat hanya dapat dicapai melainkan dengan kekuatan majoriti. Keadaan politik di negeri kita tidak boleh disamakan atau mengikut keadaan politik di negeri lain. Politik pembangunan untuk pelan pembangunan,” katanya.

Ujarnya, bagi BN di Sarawak untuk mempunyai parti pelbagai kaum memerlukan asas untuk membina masyarakat itu bersama.

Bagaimanapun katanya, cabaran besar adalah bagaimana untuk menarik minat generasi muda yang mempunyai banyak maklumat, mereka lebih makmur, maju dan berpendidikan.

Namun saya gembira SPDP giat untuk menarik keahlian generasi muda dalam tranformasi parti mereka. Saya yakin hasrat itu akan dapat dicapai,” katanya.

Katanya, proses penyesuaian dan untuk merubah kepimpinan generasi muda adalah sukar dan proses itu perlu difahami dengan pendekatan keikhlasan demi keutuhan BN.

Sunday, March 18, 2012

Amah Indonesia Kena Bayar Sewa Bilik Kalau Bekerja di Malaysia?!!

Peraturan baharu bagi kemasukan amah Indonesia sudah mengalahkan pekerja am di Malaysia?!!!  Nampaknya pekerja gerai makanan pun tidak dapat menandingi gaji amah Indonesia lebih-lebih lagi pekerja ladang kelapa sawit??!!  Mungkin amah Indonesia baharu ini akan menyewa bilik tuan rumah tempat dia bekerja atau tinggal di luar rumah kerana mereka mampu menyewa bilik dan bekerja seperti jurujual di gedung membeli-belah!??  Tidak mustahil amah Indonesia akan dikenakan bayaran RM0.50 untuk menggunakan tandas majikannya di KL memandangkan mereka tidak lagi bersikap tolak ansur dalam menentukan tangga gaji mereka!???  Bagi yang mencuci tandas mungkin percuma dan terpaksa makan tengah hari di luar dan mungkin menaiki teksi untuk balik ke rumah sekiranya tuan rumah makan lewat?!!!  Ini semua akan terjadi sekiranya gaji amah ditetapkan satu kerja sebanyak RM700!!??
Najib musykil peraturan baharu amah Indonesia

Posted Utusan Borneo on March 18, 2012, Sunday

IPOH: Datuk Seri Najib Tun Razak musykil dengan tindakan kerajaan Indonesia menetapkan peraturan baharu penghantaran pembantu rumah yang antara lain memperuntukkan mereka hanya melakukan satu tugas khusus dengan gaji minimum RM700.

Perdana Menteri berkata, peraturan baharu yang diumumkan Ketua Pengarah Pembinaan dan Penempatan Tenaga Kerja, Kementerian Tenaga Kerja dan Transmigrasi Indonesia Dr Reyna Usman itu ‘ia tidak munasabah langsung.’

“Kita harap pihak Indonesia akan kembali kepada semangat persefahaman yang telah dimeterai antara saya dan Presiden Indonesia Susilo Bambang Yudhoyono.

“Semua syarat telah dibincangkan dan kedua-dua menteri berpuas hati dengan persefahaman yang telah dicapai dan tidak ada apa pun dibangkitkan pada waktu itu,” katanya kepada pemberita selepas merasmikan bangunan baharu empat tingkat Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Cina Wan Hwa2, yang bernilai RM9 juta di sini semalam.

Najib berkata, beliau hairan kenapa pada saat ini setelah perjanjian berkenaan ditandatangani, pelbagai perkara mengenai isu pembantu rumah Indonesia dibangkitkan.

Ditanya sama ada kerajaan akan mencari jalan menyelesaikan isu itu, beliau berkata: “Kami akan mencari jalan penyelesaian. Saya terkejut bahawa selepas pemimpin utama kedua-dua negara (Najib dan Susilo) bersetuju, perkara seperti ini timbul.

“Saya difahamkan bahawa itulah persefahamannya (yang dipersetujui Malaysia dan Indonesia) dan ia akan dilaksanakan dengan lancar.” — Bernama

Baca Blog Dalam Facebook Anda