Tuesday, July 9, 2013

Penemuan TERKINI ARKEOLOGI DI GUA NIAH!

Penemuan terbaru ahli arkeologi mendapati burung kelawar yang menghuni Gua Niah adalah sama  dan pernah wujud sejak 50 000 tahun yang lalu.

Burung, kelawar yang sama wujud di Gua Niah sejak 50,000 tahun lalu

Utusan Borneo 8, Julai 2013, Monday

KUCHING: Ahli Arkeologi Dr Christopher M. Stimpson mendedahkan kewujudan spesies burung dan kelawar di Gua Niah yang sama sejak 50,000 tahun lalu baru-baru ini.

Beliau yang baharu sahaja menamatkan penyelidikan ijazah doktor falsafah mengenai kajian burung dan tulang kelawar dari Gua Niah, di University of Cambridge, berkata terdapat bukti jumlah yang besar daripada kelawar dan burung layang-layang pada masa yang panjang.

“Ekosistem gua yang telah diterangkan di bahagian dunia ini bukan satu fenomena baru-baru ini kerana mereka adalah ekosistem kuno,” katanya.

“Kelawar dan burung layang-layang adalah penyumbang utama kepada ekologi gua itu,” katanya pada ceramah kesedaran awam mengenai ‘Perspektif Paleozoological Mengenai Pemuliharaan Biologi di Taman Negara Niah: Bukti Daripada Gua Besar’ di Pusat Biodioversiti Sarawak di Jalan Puncak Borneo di sini.

Ceramah tersebut turut membincangkan hasil daripada analisis burung (Aves) dan kelawar (Mamalia: Chiroptera) tulang yang telah pulih semasa penggalian arkeologi Gua Niah dalam urutan arkeologi sejak 50,000 tahun.

Katanya burung terbabit akan keluar dan menangkap serangga, kembali ke gua dan memberi tenaga kepada persekitaran dalam gua dalam bentuk najis (tahi).

Tahi adalah najis dan air kencing kelawar dan burung yang merupakan baja yang sangat berkesan kerana mengandungi kandungan fosforus serta nitrogen yang tinggi.

“Tahi ini menjadi perumah kepada pelbagai jenis serangga bagi kedua-dua jenis pemangsa invertebrata, seperti tikus kasturi dan cicak,” katanya.

“Burung layang-layang (walit) dan kelawar juga penting dalam diet tempatan pemangsa burung seperti helang dan burung hantu,” katanya.

Menariknya, beliau juga menegaskan bahawa tiada perubahan pada panjang sayap burung walit walaupun landskap serta iklim dan alam sekitar mengalami perubahan dalam 50,000 tahun lalu.

Dengan adanya data ini, Dr Christopher mengesyorkan agar lebih banyak kajian dilakukan terutamanya kepada kapasiti yang dibawa oleh taman negara serta diet burung walit yang menghasilkan sarang hitam.

Ia amat berguna untuk mendapatkan lebih banyak data kata Dr Christopher, memandangkan hutan itu merupakan ekologi semula jadi persekitaran di bawah pemuliharaan biodiversiti sebagai Taman Negara.

0 comments:

Post a Comment

Baca Blog Dalam Facebook Anda