Thursday, December 20, 2012

Bukti Kelantan Bukan Negeri Berkebajikan!

PAS Kelantan yang mendakwa mereka memerintah PAS berkonsepkan negeri berkebajikan telah dibuktikan tidak benar oleh agensinya sendiri Perbadanan Kemajuan Ikitisad Negeri Kelantan (PKINK).  Ikutilah penulisan dibawah oleh detikperubahan.com yang menyingkap penyelewengan kerajaan PAS di Kelantan.
Pegawai PKINK Sahkan Kelantan Bukan Negeri Berkebajikan December 19, 2012

Oleh Izrael Bin Abdullah

KUANTAN – Hari ini jelas membuktikan bahawa kerajaan Pas Kelantan bukan sebuah kerajaan berkebajikan sepertimana dasar terbaru parti itu.

Ia jelas apabila kerajaan Pas Kelantan melalui agensinya Perbadanan Kemajuan Ikitisad Negeri Kelantan (PKINK) menjual dan mengenakan sewa untuk tapak stesen teksi Pasir Puteh.

Penolong Pengurus Bahagian Projek dan Hartanah PKINK, Ismail Shauqi Ibrahim berkata, tanah tersebut telah diberikan kepada pemandu teksi untuk dijadikan stesen teksi pada tahun 1981 iaitu sembilan tahun sebelum Pas memerintah Kelantan.

Beliau berkata, pada tahun 2011, tanah berkenaan telah dijual kepada persatuan pemandu kereta sewa berkenaan dengan harga RM120,000.

“Tanah tersebut telah dijual pada tahun 2011, sebelum itu, ia disewakan kepada Persatuan Pemandu Teksi Pasir Puteh dan proses pindah milik itu telah selesai.

“Saya tidak pasti sama ada pada zaman BN memerintah dahulu pemandu teksi menyewa atau tidak,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika pemeriksaan balas peguam bela, Datuk Jahabardeen Mohd. Yunos dalam perbicaraan kes saman Exco Kerajaan Pas Kekantan, Datuk Husam Musa terhadap penulis blog Kickdefella, Syed Azidi Syed Abdul Aziz di Mahkamah Tinggi Kuantan di sini hari ini.

Ismail Faruqi adalah saksi pertama plaintif untuk kes tersebut, sepatutnya, Husam memberikan kenyataan pada prosiding hari ini namun beliau tidak hadir.

Syed Azidi diwakili oleh Jahabardeen manakala Husam diwakili peguam, Hisham Fauzi.

Husam memfailkan saman fitnah terhadap Syed Azidi yang juga pengarah filem Persona Nongrata di Mahkamah Tinggi Kota Bharu pada September 2011 atas dakwaan menyiarkan berita yang tidak benar dan tidak berasas terhadapnya.

Pada prosiding semalam difahamkan Husam yang juga Naib Presiden Pas telah menawarkan kepada Syed Azidi untuk menyelesaikan kes tersebut di luar mahkamah dengan tiga syarat iaitu membuat permohonan maaf kerana menyiarkan artikel fitnah, bayaran ganti rugi sebanyak RM100,000 dan menarik balik artikel yang telah disiarkan dalam laman blog tersebut.

Bagaimanapun Syed Azidi menolak syarat yang dibuat oleh plaintif dan mohon dibicarakan.

Sementara itu, saksi kedua, Ketua Pegawai Operasi Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) Sanusi Othman berkata, beliau tidak tahu tentang rungutan peniaga Pasar Lama MPKB yang berpindah ke Bazar Tok Guru.

Katanya, bidang tugasnya hanya untuk mengutip bayaran ansuran peniaga di pasar tersebut.

“Saya juga tidak tahu berapa ramai peniaga Pasar Lama MPKD dan Bazar Arked UDA ke Bazar Tok Guru, ia dibawah kendalian Jabatan Pemasaran PMBK.

“Perpindahan peniaga terbabit adalah bersifat tetap. Keputusan ini adalah dari peringkat atasan,” katanya.

Sanusi Othman dan Ismail Shauqi Ibrahim
Mahkamah menangguhkan perbicaraan pada hari ini dan menetapkan 28 Februari sehingga 7 Mac depan untuk perbicaraan lanjut.

0 comments:

Post a Comment

Baca Blog Dalam Facebook Anda