Sunday, August 5, 2012

PKR Rafizi Ramli Main Kasar!?

Rafizi cuba membawa platform untuk menjana politik beliau!?  Kononnya minta sumbangan daripada rakyat tapi inilah akaun yang akan digunakan oleh dana dari Turki untuk masyuk!

Selepas ini tumbanglah Azmin dan Sam Ketot!  Rafizi sudah mahu main kasar!!?
NOW – Satu Lagi Platform Kemasukan Dana Turki???

Oleh gelagatanwar

Untuk seorang yang baru sahaja dituduh di mahkamah dalam isu BAFIA, nampaknya Rafizi memang tak pandai duduk diam. Secara bersahaja, Rafizi menubuhkan sebuah lagi NGO baru yang dikatakan bakal menjadi tapak perjuangan Rafizi di dalam PKR. Kita semua tahu, nasib politik Rafizi di dalam parti tidaklah begitu bagus. Bertanding (cuba untuk bertanding) dan kemudiannya tarik diri. Shamsul Iskandar pun tak mampu Rafizi tewaskan, kerana Sam adalah ‘adik angkat’ kepada Azmin.

NOW – memang ditubuhkan, selari dengan tarikh pilihanraya yang semakin hampir. Semua orang dalam PKR tahu, mereka sedang menantikan DANA besar dari Turki yang dikatakan akan tiba ke pantai Malaysia dalam banyak cara dan kaedah. Semuanya memerlukan transaksi yang sahih dan bernas. Makanya, memang menjadi tanggungjawab besar PKR, untuk memastikan DANA besar ini sampai dalam keadaan yang selamat.

Syarat Turki (Erdogan) mudah sahaja. Semuanya mesti dilakukan secara sah. Zaman untuk memberi dana secara songlap dan gelap dah berlalu. Kalau ada pun, ianya dari sumber yang lain – dan bukan dari Turki.

Memang ada platform lain yang boleh digunapakai: akaun SUARAM, akaun Malaysiakini, akaun parti – tapi bagi pastikan kawalan penuh kepada wang Turki, NOW ditubuhkan. Signatories – Anwar, Azizah dan seorang akauntan lain. Orang lain jangan ganggu. Azmin juga tak terlibat.

Agenda NOW adalah seperti berikut:-

1. Berfungsi sebagai badan pemantau yang menilai secara berkala prestasi urustadbir, tata kelola (governance) dan ketelusan kerajaan dan agensinya (termasuk syarikat berkaitan kerajaan);

2. Berfungsi untuk mendedahkan skandal-skandal besar yang cuba dilindungi oleh mana-mana badan yang berkepentingan awam;

3. Melindungi dan menjaga kebajikan pemberi maklumat melalui Dana Perlindungan Pemberi Maklumat (Whistleblower Protection Fund) yang menanggung kos guaman, kos hilang sara diri dan lain-lain;

4. Menjalankan program kesedaran untuk menggalakkan lebih ramai pemberi maklumat tampil ke hadapan; dan

5. Melatih lebih ramai aktivis yang berkemahiran menganalisa skandal dan melakukan pendedahan.

Mewah Rafizi lepas ni layan dana Turki!

0 comments:

Post a Comment

Baca Blog Dalam Facebook Anda