Saturday, March 31, 2012

PKR Ada Sistem Kasta?!?!?

PKR mengamalkan politik sistem kasta?!!  Apa sebenarnya sistem kasta ini!?!?!  Sistem ini pernah diamalkan semasa Anwar menjadi TPM!?!?!   Kelas struggle dalam Anwar ini berbeza!?!?!  Apakah bezanya dan apa kaitan dengan Quek!??!  Orang dalam gambar!?!?  Ikutilah kupasan menarik oleh gelagatanwar di bawah!?!
‘Class Struggle’ Versi Anwar
29 Mac 2012
Gelagatanwar

Seronok ana turun bersama teman-teman reformasi di Ampang. Fuh, Anwar memang in his elements kata ramai orang. Mantap. Anwar dah dapat semula rentak lama. Confident tinggi. Balun tetap….balun.

Kalau orang perasan, Anwar cakap banyak kali bagaimana ‘towkay-towkay’ Cina yang mula menelefon pemimpin PKR sebab nak cari nyawa perniagaan. Ini memang kisah benar. Kita teman-teman reformasi pun tahu. Memang ramai. Sms Anwar. Telefon. Cakap mereka sokong sebenarnya, tapi tak boleh nak ke depan. Kalau perlu, mereka boleh beri derma kalau Anwar mahu.

Hubungan Anwar dengan towkay-towkay Cina ni bukan baru. Masa Anwar jadi TPM/Menteri Kewangan 2, mereka inilah juga yang taja politik Anwar. Duit mereka inilah yang Anwar jadikan cengkeram politik. Pak Ghafar (Allahyarham) yang percaya dengan politik Anwar – akhirnya terpaksa akur dengan kuasa politik.

Dr Mahathir pernah ingatkan, sebenarnya jawatan Perdana Menteri ini boleh dibeli dengan beberapa Bilion ringgit. Tun memang betul. Sebabnya, Anwar pernah cuba gugat jawatan PM dengan modal RM445 juta. Setengah bilion.

Hari ini Anwar bercerita tentang ‘class struggle’. Memang sedap dengar. Tapi Anwar amalkan politik apa?

Sebenarnya, dalam PKR pun ada ‘class struggle’. Ketua Cabang yang miskin dan kedana akan jadi kelas kedua. Yang kaya mendapat layanan istimewa. Yang miskin jadi pecacai sahaja.

Anwar pun amal ‘sistem kasta’ dalam PKR. Sistem kasta. Yang miskin, akan terus berharap dengan pimpinan. Sebab itu, Azmin dapat kekalkan kuasa dengan bersahaja. Modalnya apa? Modalnya – kemewahan. Class juga.

Anwar dahulunya memang mewah kerana menggunakan ‘cengkeram’ orang Cina. Semua mewah. Cakap sahaja hendak apa. Berbeg-beg akan dihantar kepada Azmin.

Nampaknya, trend ini sudah bermula. Sejak menang di Selangor, trend ini sudah kembali. Sebab itu kita tak hairan kalau Anwar sudah kembali mendapat keyakinan.
Antara funder terawal Anwar adalah Quek Leng Chan (gambar). Sekarang ini jadi kes mahkamah. Kes Quek Leng Chan ini kes ambil cengkeram lah. Kes ambil cengkeram sebab nak maintain ‘class’.

0 comments:

Post a Comment

Baca Blog Dalam Facebook Anda