Tuesday, March 5, 2013

11 Orang Tuntut Jadi Sultan Sulu?

Berikut adalah fakta mengenai Kesultanan Sulu berdasarkan kajian oleh mStar Online.  Menurut mStar juga terdapat 11 orang termasuk dari Filipina dan Sabah yang menuntut takhta Kesultanan Sulu.  Kesemuanya mengaku keturunan Sultan Sulu yang sah tetapi masing-masing tidak mengetahui sejarah sebenar Kesultanan Sulu sehingga terjadilah tuntutan yang dibuat ke hari ini.  

Jelaslah mereka ini bukan lagi waris kesultanan Sulu tetapi lanun yang mencuri identiti Kesultanan Sulu.  Senarai Kesultanan Sulu yang disimpan oleh Kerajaan Filipina boleh didapati di sini.

Sultan Sulu yang sebenar telah melupuskan kesemua tuntutan ke atas Sabah dan boleh dipautkan di sini.

Sultan Bantilan di Jolo.

Lagi gambar Sultan Sulu Palsu boleh didapati di pautan berikut.
Fakta Kesultanan Sulu
Jamalul Kiram III
mStar 5 Mac 2013

KESULTANAN Sulu adalah sistem monarki tradisional Islam orang-orang Tausug yang meliputi wilayah Basilan, Palawan, Sulu dan Tawi-Tawi di Filipina iaitu Wilayah Autonomi Islam Mindanao (ARMM) dan bahagian timur Sabah.

Ia diasaskan pada tahun 1457 oleh ulamak bernama Sharif Abu Bakar, yang menyandang gelaran Sultan Shariful Hashim selepas mengahwini Paramisuli iaitu seorang puteri tempatan.

Beliau kemudiannya memperkenalkan Kod Undang-undang Sulu (Diwan) pertama berdasarkan al-Quran, dan memperkenalkan institusi politik Islam serta penyatuan Islam sebagai agama rasmi negara.

Pada 1675, setelah tentera Sulu berjaya menyelesaikan perang saudara di Brunei, Sultan Sulu dihadiahkan dengan Borneo Utara (kini timur Sabah).

Bagaimanapun pada 1878, Sultan Sulu memajak Borneo Utara kepada Eropah.

Perjanjian itu menyatakan bahawa pajakan adalah kehendak sendiri dan ia sah sehingga akhir zaman.

Kesultanan Sulu menerima pembayaran serahan tahunan bersamaan dengan 5,000 dolar Malaya, yang kemudiannya meningkat kepada 5,300 dolar Malaya pada 1903.

Borneo Utara berada di bawah naungan British dari akhir abad ke-19.

Kawasan berkenaan mendapat tempoh singkat kemerdekaan sebelum menjadi sebahagian daripada Persekutuan Malaysia pada tahun 1963.

Sejak itu Malaysia membayar RM5,300 sebagai bayaran serahan setiap tahun kepada Kesultanan Sulu.

Keturunan bekas Sultan Sulu tidak merebut kembali wilayah berkenaan, sebaliknya bersetuju untuk menerima pembayaran serahan berdasarkan perkiraan sebelumnya.

Keadaan ini berlanjutan sehingga beberapa minggu yang lalu.

Kesultanan Sulu kemudiannya berada di bawah kawalan Sepanyol tetapi pada 1885 mereka menandatangani Protokol Madrid dengan Britain dan Jerman bagi melepaskan apa-apa tuntutan ke atas Borneo Utara.

Kesultanan itu berakhir apabila Sultan Jamalul Kiram II menandatangani Perjanjian Carpenter pada 22 Mac 1915, di mana dia menyerahkan semua kuasa politik kepada Amerika Syarikat.

Filipina, bagaimanapun terus mengiktiraf Kesultanan Sulu sebagai sebuah entiti berdaulat sehingga kematian Sultan Mohd Mahakuttah A. Kiram pada tahun 1986.

Kini terdapat sekurang-kurangnya 11 pihak menuntut gelaran Sultan Sulu, termasuk Sultan Jamalul Kiram III.

0 comments:

Post a Comment

Baca Blog Dalam Facebook Anda