Saturday, March 23, 2013

Kementerian membawa berita baik untuk Warga Sibuti




BEKENU (23 Mac 2013 - Borneo Post): Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan membawa tiga berita baik mengenai inisiatif jalur lebar kepada rakyat Sibuti semalam.
Pegawai Tugas-tugas Khas, Datuk Mohd Nazri Abdullah bagi pihak Menteri Dato' Seri Utama Rais Yatim mengumumkan bahawa mereka akan membina sebuah Pusat Internet 1Malaysia di Bekenu.
Nazri juga berkata kementerian telah bersetuju dengan cadangan untuk membina 30 menara jalur lebar bagi kawasan Sibuti dan mengagih 4,000 unit komputer riba 1Malaysia dengan 2000 unit setiap satu akan diedarkan di DUN Lambir dan Bekenu.
Cadangan dan permintaan komputer riba telah disyorkan oleh tiga Yang Berhormat tempatan iaitu Ahli Parlimen Sibuti Ahmad Lai Bujang, Menteri Muda Pendidikan Awal Kanak-kanak dan Pembangunan Keluarga, Rosey Yunus yang juga ADUN Bekenu dan ADUN Lambir Ripin Lamat, merangkap Setiausaha Politk Ketua Menteri Sarawak.
Nazri, yang mewakili Rais, berkata demikian ketika merasmikan Karnival Jalur Lebar 1Malaysia 2013 di Bekenu Esplanade semalam.
Beliau berkata kelulusan projek jalur lebar adalah hadiah daripada kementerian untuk rakyat Sibuti yang bukan sahaja bertujuan untuk meningkatkan jalur lebar isi rumah tetapi juga untuk merapatkan jurang digital antara kawasan bandar dan luar bandar.
"Kerajaan persekutuan mengakui bahawa Sarawak dan Sabah adalah penyumbang utama kepada kemenangan Barisan Nasional (BN). Ia adalah kerana kedua-dua negeri itu adalah kubu kuat BN.
"Inilah jasa kepada rakyat di Sarawak dan Sabah yang sentiasa rapat kepada kita di peringkat persekutuan, dengan memberi keutamaan kepada peruntukan pembangunan, khususnya permintaan yang tinggi untuk infrastruktur."
Pada masa yang sama, beliau menegaskan terdapat juga rangkaian kerjasama
yang kuat dan baik antara kerajaan negeri dan persekutuan.
Tanpa rangkaian seperti, negeri ini akan menghadapi kekangan kewangan dalam menyediakan projek infrastruktur mega untuk rakyat.
Turut hadir ialah Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Che Azemi Haron.
Sementara itu, kadar penembusan jalur lebar isi rumah di seluruh negara kini berdiri di 66,3 peratus berbanding hanya 22 peratus pada tahun 2008.
Penembusan jalur lebar semasa bagi Sarawak adalah 54.7 peratus.
Seperti pada suku keempat tahun lalu, bilangan pelanggan telefon selular di negara ini adalah lebih daripada 41 juta.
Selaras dengan perkembangan positif itu, pelbagai inisiatif dan program telah dirancang di bawah Inisiatif Jalur Lebar Kebangsaan (NBI) yang berdasarkan strategi penawaran dan permintaan.
Usaha termasuk inisiatif untuk memperluaskan liputan jalur lebar, terutamanya di kawasan luar bandar, dengan menggunakan pelbagai teknologi moden terbaru.
Pendekatan moden yang kini dilaksanakan untuk meningkatkan liputan jalur lebar di kawasan luar bandar adalah Pusat Internet 1Malaysia dan kampung tanpa wayar.

0 comments:

Post a Comment

Baca Blog Dalam Facebook Anda