Tuesday, June 11, 2013

15 Jun 2013 Adalah Hari Terbuka Klinik Pakar 5 Hospital Umum Miri

Marilah berkunjung ke Klinik Pakar 5 Hospital Miri untuk mengetahui penyakit tekini hal berkaitan dengan telinga, hidung dan tekak.  Klinik Pakar 5 terdiri daripada doktor pakar dalam hal berkaitan dengan telinga, hidung dan tekak.

Jangan lepaskan peluang ini sekiranya anda menghidap tanda awal sakit di bahagian hidung, telinga dan tekak yntuk mendapat rawatan dengan lanjut.

Hospital Miri adakan Hari Terbuka dan Forum Awam

Posted on June 11, 2013, Tuesday

image

MIRI: Jabatan Otorinolaringologi Hospital Miri akan menganjurkan Hari Terbuka dan Forum Awam tentang penyakit telinga, hidung dan kerongkong (ENT) di Klinik Pakar 5, pada 15 Jun bermula jam 8.30 pagi hingga 5 petang.

Objektif utama program itu ialah untuk meningkatkan kesedaran orang ramai tentang ENT terutama kanser kepala dan leher.

Pengarah Hospital Miri Dr Jack Wong Siew Yu akan merasmikan program itu.

Forum akan membicarakan tentang kanser nasofarinks oleh Dr Doris Evelyn Jong, jangkitan tekak oleh Dr Lim Eng Haw, alahan hidung oleh Dr Chong Khian Lu dan penjagaan telinga oleh Dr Lorna Chin Kin Tze.

Pengunjung juga boleh menjalani pemeriksaan ENT oleh pasukan ENT pada hari tersebut.

Di samping itu, klip video tentang penyakit ENT dan penjagaan harian akan juga ditayangkan untuk meningkatkan pengetahuan orang ramai tentang kesihatan dan status kesihatan mereka.

Dalam masa lima tahun lalu, penyakit ENT yang biasa dirawat di Hospital Miri adalah alahan hidung, jangkitan telinga, kanser hidung, jangkitan tonsils dan kurang pendengaran.

Antara simptom awal ENT ialah penglihatan berbayang, bengkak di leher, hidung tersumbat, sakit tekak, susah menelan, kesan darah dalam hingus dan air liur, berdesing dalam telinga, ulser (pecah mulut), tompok putih/merah dalam mulut dan suara serak atau bertukar

0 comments:

Post a Comment

Baca Blog Dalam Facebook Anda