Monday, August 20, 2012

Pembangkang Kehabisan Modal di Sarawak?


Pembangkang menjadi cemburu apabila Taib mengumumkan perhubungan yang baik terjalin antara kerajaan pusat dan negeri Sarawak.

Ini juga menjadi salah satu faktor untuk membincangkan semakan royalti minyak dengan kerajaan pusat!

Dulu semasa Anwar Ibrahim menjadi Menteri Kewangan dan TPM, Ketua Menteri cuba membincangkan isu ini namun Anwar sendiri mengatakan tiada perbincangan langsung untuk royalti minyak!!

Namun pihak pembangkang sentiasa meletakkan isu royalti ini sebagai manifesto mereka tetapi kini tidak boleh lagi dan mereka mulai cemburu!

Sudahlah janji auta mereka terbongkar malah isu untuk kempen PRU13 kini tiada lagi dalam buku jingay apabila kerajaan pusat pula mengambil inisiatif untuk mengadakan kajian semakan royalti minyak pada kali ini!

Sarawak akan bincang semakan royalti minyak dengan kerajaan pusat: Taib

KUCHING: Kerajaan negeri akan berbincang dengan kerajaan pusat mengenai keperluan untuk menyemak semula kadar semasa lima peratus royalti petroleum yang dibayar kepada Sarawak berdasarkan hubungan rapat sedia ada antara kedua-dua pihak, kata Ketua Menteri, Tan Sri Abdul Taib Mahmud.

Sambil bersetuju bahawa pemimpin negeri daripada pihak kerajaan dan pembangkang di negeri itu mencapai kesepakatan berhubung isu itu, beliau berkata kedua-dua pihak perlu duduk berbincang mengenainya.

Katanya, ini lebih-lebih lagi susulan pengumuman oleh Perdana Menteri Datuk, Seri Najib Razak baru-baru ini bahawa jawatankuasa khas ditubuhkan untuk mengkaji secara adil dan telus berhubung isu bayaran tunai daripada hasil petroleum kepada negeri di Pantai Timur Semenanjung Malaysia.

"Perkara ini akan dibincangkan dengan kerajaan pusat berdasarkan hubungan baik saya dengan perdana menteri," katanya kepada pemberita pada majlis rumah terbuka Hari Raya beliau di Borneo Convention Centre Kuching (BCCK) di sini.

Awal bulan ini, Najib mengumumkan bahawa jawatankuasa itu diberi enam bulan untuk mengkaji perkara itu sebelum membuat cadangan kepada kerajaan pusat, yang akan menamatkan segala persoalan yang menyelubungi isu pembayaran royalti.

0 comments:

Post a Comment

Baca Blog Dalam Facebook Anda