Saturday, August 18, 2012

Wanita Pertama Mendapat Pingat Olimpik Negara Bakal Jadi Datuk?


Adakah Pandelela bakal mendapat gelaran 'Datuk'? Beliau merupakan rakyat Sarawak yang pertama meraih pingat dalam acara sukan Olimpik dan ini merupakan suatu penghargaan yang unggul! Belum ada lagi yang mengharumkan nama Sarawak sehingga ke peringkat dunia!

Adakah Sarawak akan sebati dengan acara sukan berkaitan dengan air atau selepas ini akan ada wirawan atau wirawati yang lain muncul untuk setiap acara dalam sukan Olimpik pada tahun yang selanjutnya?
Peminat Pandelela tidak sabar untuk mengetahui ganjaran daripada KM
Utusan Borneo 17 Ogos 2012, Jumaat

KUCHING: Penyokong-penyokong setia ratu terjun negara Pandelela Rinong Pamg tidak sabar untuk mengetahui ganjaran yang bakal diberikan oleh Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud setibanya di tanah air Selasa depan.

Ahli Exco Persatuan Kebangsaan Dayak Bidayuh (DBNA) Joseph Jindy berkata Pandelela wajar mendapat ganjaran yang setimpal dengan kejayaannya mengharumkan nama Malaysia dan Sarawak di pentas dunia.

“Pandelela wajar mendapat pengiktirafan setelah berkorban untuk negara selama 10 tahun,” kata Jindy yang merupakan sepupu kepada ayah Pandelela.

“Ahli keluarga Pandelela juga telah banyak berkorban dengan merelakan beliau berlatih di Kuala Lumpur pada usia yang masih muda dan meninggalkan mereka di sini.

“Selain Pandelela, abangnya Pardika Indoma turut mengharumkan nama Malaysia selaku penerjun kebangsaan.”
Beliau yang berasal dari Kampung Tembawang Sauh, Bau berkata Pandelela dan keluarganya harus mendapat ganjaran setimpal dengan apa yang diperolehi oleh keluarga Sidek apabila mereka memenangi pingat pada Olimpik.

“Mereka diberi rumah dan tanah. Justeru, saya berpendapat kerajaan harus memberi ganjaran sedemikian kepada mereka juga.”

Menurutnya lagi ganjaran tersebut dapat menjadi pemangkin kepada atlet-atlet muda agar berusaha dengan lebih gigih dan mengikut jejak langkah Pandelela.

Kelmarin, DBNA telah bermesyuarat untuk mengadakan majlis makan malam sebagai tanda penghargaan kepada Pandelela, Traisy Vivien Tukiet dan Bryan Nickson Lomas pada 22 Ogos depan bertempat di dewan persatuan tersebut di Jalan Kumpang, Off Jalan Ong Tiang Swee.
Ia dipengerusikan oleh penasihat DBNA Datuk Sri Michael Manyin.

Menurut Jindy lagi, ketiga-tiga hero dari Sarawak yang dijangka tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching (LTAK) pada jam 11.50 pagi akan diberi sambutan meriah dengan penuh adat-istiadat kaum Bidayuh.

Mereka kemudiannya akan diarak mengelilingi pusat bandar bersama-sama dengan beberapa pegawai dari Kementerian Pembangunan Sosial (KPS) dan Majlis Sukan Negeri Sarawak (MSNS).

Ketiga-tiga mereka akan berjumpa dengan Taib di Dewan Suarah selepas itu di mana ketua menteri akan mengumumkan ganjaran buat Pandalela pada pertemuan tersebut.

Mengenai makan malam anjuran DBNA, 60 meja akan dijual untuk para tetamu dengan setiap meja berharga RM500.

Jindy menambah hasil jualan tersebut akan didermakan kepada Pandelela dan Traisy sambil berharap persatuan Iban turut memberi sesuatu untuk Bryan.

0 comments:

Post a Comment

Baca Blog Dalam Facebook Anda